Praksis som integrerende del i førskolelærerutdanningen
Abstract
Norsk: For å gjøre førskolelærerutdanningen relevant og helhetlig er
utvikling av samarbeid og relasjoner mellom høgskolen og praksisfeltet av stor
betydning. Praksismøter er et av flere møtepunkter for samarbeidet. Det er en
arena hvor studenter, praksislærere og pedagogikklærer samles til en faglig
samtale med utgangspunkt i erfaringer fra barnehagehverdagen dokumentert
gjennom praksisfortellinger.
I forbindelse med Høgskolen i Hedmark sin deltakelse i det nasjonale PILprosjektet
er vi tre pedagogikklærere som fått anledning til å se nærmere på
relasjonene og innholdet i praksismøtene. I dette FoU-arbeidet har intensjonen
vært å legge til rette for og gjennomføre praksismøter som fremhever likeverd
mellom aktørene. Innholdet har vært knyttet til fortellinger fra praksisfeltet.
Ved hjelp av en bestemt analysestruktur kan praksisfortellinger gi rom for å få
fram ulike perspektiver som åpner for felles refleksjon og læring. Vi har prøvd
å belyse hvordan form og innhold i møtene kan bidra til å styrke deltakernes
profesjonelle kompetanse. I rapporten gjør vi rede for teorigrunnlaget vårt, og
for hvordan vi har utført arbeidet. Vi har problematisert roller og maktforhold i
møtene. Videre har vi vurdert betydningen av praksisfortellinger som pedagogisk
dokumentasjon og utgangspunkt for felles refleksjon. Vi også sett på ulike
sider ved aktørenes kompetanse knyttet til læring og utvikling.
Resultatene preges ikke av universelle svar og løsninger, men refleksjoner i
prosessen har ført til at vi underveis har foretatt noen endringer av både form
og innhold i praksismøtene. En konklusjon er at vi har blitt mer bevisste på
vår egen rolle i møtet, hvilken kompetanse vi innehar og hvordan vi kan utvikle
denne videre. Dette ønsker vi å undersøke nærmere i en videreføring av utviklingsarbeidet.
Gjennom FoU-arbeidet har vi fått en større forståelse for hvilke
muligheter som ligger i å se nærmere på praksis som en integrerende del av
lærerutdanningen. Vi håper rapporten kan være et bidrag i det videre arbeidet
med å styrke kvaliteten i utdanningen. English: Increased cooperation between university colleges and the kindergartens
where students have their teaching placements is vital to keeping
pre-school teacher training up-to-date. An important arena for this sort
of cooperation consists of ‘practice meetings’ in which students, tutors and
college lecturers in pedagogics meet to discuss the students’ experience of
day-to-day activities in the kindergarten as documented in practice narratives.
Hedmark University College is one of eight institutions to have taken part in
a national project dealing with the role of practice in teacher education. In
connection with this national project three pedagogics lecturers in the college
have investigated the content of practice meetings and relations between
the participants in them. The goal of this research and development project
was to facilitate and carry out practice meetings which encourage equality
between the various participants. The content was based on narratives from
the practice arena. By using a particular template for analysis, practice narratives
can allow for different perspectives which may promote a common
understanding and increased learning. We have investigated whether the form
and content we have chosen for the meetings can play a role in strengthening
the professional competence of the participants. In this report we give
an account of our theoretical approach and of the way we have conducted
our investigation. In particular, we have made a detailed study of the roles
played by the various participants and of power relations between them. In
addition, we have evaluated the use of practice narratives as a form of pedagogical
evidence and a starting point for discussion. We have also looked
at various aspects of the participants’ competence with respect to learning
and development.
The results of our investigation do not point in the direction of universally valid
answers and solutions. However, our evaluations during the course of the
project have led to our making some changes to both the form and content of the practice meetings. One result is that we have become more conscious
of our own role in the meetings, of our own competence and how we can
extend this further. We would like to further explore this aspect in the next
phase of the development project. We have also become more aware of the
possibilities afforded by seeing teaching practice as a more integrated part of
teacher education. We hope this report can contribute to the ongoing efforts
to improve the quality of teacher education.