Show simple item record

dc.contributor.authorJordet, Arne Hilmar Nikolaisen
dc.date.accessioned2012-05-08T10:58:22Z
dc.date.available2012-05-08T10:58:22Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.isbn82-7671-252-5
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133954
dc.description.abstractLutvann-undersøkelsen tar sikte på å belyse den didaktiske tenkning og praksis som har utviklet seg i uteskole på Lutvann skole siden denne arbeidsformen ble innført i 1995 som et viktig element i skolens undervisning. En dag i uken gjennom hele skoleåret bruker elever og lærere den fysiske og sosiale virkelighet som læringsmiljø for å supplere og berike den undervisning som foregår inne på skolen. I denne rapporten rettes oppmerksomheten mot Lutvann-lærerne og de erfaringer de har høstet med uteskole etter å ha praktisert dette i flere år. Målet er å kartlegge lærernes erfaringer med uteskole, hvilke tanker og oppfatninger de har om denne arbeidsformen og hva det er som motiverer dem for uteskole. Ved å kombinere metoder som intervju, livshistoriske brev og spørreundersøkelse har jeg fått et bredt og sammensatt materiale som gir grunnlag for å avdekke lærernes erfaringer med og tanker om uteskole. Lærernes synspunkter samler seg om tre hovedområder: eleven, læreren og organisasjonen. Lærerne tegner et nyansert og mangefasettert bilde av uteskole. Etter å ha praktisert uteskole gjennom flere år er det bred enighet om at uteskole er en velegnet og aktuell didaktisk tilnærmingsmåte i dagens og framtidas skole for både elever og lærere. Erfaringene fra Lutvann skole viser samtidig at skoleutvikling kan lykkes når hele organisasjonen er involvert og når planer, ressurser og de ansattes vilje trekker i samme retning. Rapporten presenterer lærernes begrunnelser for uteskole, og gir dermed viktige svar på didaktikkens hvorfor-spørsmål om uteskole.no_NO
dc.description.abstractEnglish: The main purpose of the Lutvann-survey is to throw some light on the pedagogical theory and practice which has been developed at Lutvann School in outdoor education. Lutvann School, a primary school in Oslo, introduced outdoor education as a working method in 1995 as an important element in the teaching. One day a week throughout the school year the pupils and teachers use the local environment and local society as a teaching resource to complement and enrich the teaching going on indoors – in the classroom. In this report we direct our attention to the teachers and their experiences with outdoor education since 1995. The goal is to describe the teachers’ experience with outdoor education, their thoughts and opinions about this working method and what motivates them for outdoor education. By combining methods such as interviews, lifehistory letters and surveys I have acquired a broad and complex material which makes it possible to describe the teachers’ experiences with and thoughts about outdoor education. The study concentrates on three main fields: the pupil, the teacher and the organisation. The teachers paint a balanced and multifaceted picture of outdoor education. After practising for several years there is general agreement that outdoor education is a suitable and relevant working method in school today and for the future, for both pupils and teachers. The experiences from Lutvann School show at the same time that school development can succeed when the whole organisation is involved and when plans, resources and the will of the employee are pulling in the same direction. The rapport presents the teachers’ many reasons for outdoor education, and it suggests answers to the all-important didactical question of why.
dc.relation.ispartofseries10;2002
dc.subjectuteskoleno_NO
dc.subjectdidaktikkno_NO
dc.titleLutvann-undersøkelsen. En case-studie om uteskolens didaktikkno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.source.pagenumber146no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record