dc.contributor.author | Jordet, Arne Hilmar Nikolaisen | |
dc.date.accessioned | 2012-05-08T10:58:22Z | |
dc.date.available | 2012-05-08T10:58:22Z | |
dc.date.issued | 2002 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-252-5 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133954 | |
dc.description.abstract | Lutvann-undersøkelsen tar sikte på å belyse den didaktiske tenkning og
praksis som har utviklet seg i uteskole på Lutvann skole siden denne arbeidsformen ble
innført i 1995 som et viktig element i skolens undervisning. En dag i uken gjennom
hele skoleåret bruker elever og lærere den fysiske og sosiale virkelighet som
læringsmiljø for å supplere og berike den undervisning som foregår inne på skolen.
I denne rapporten rettes oppmerksomheten mot Lutvann-lærerne og de
erfaringer de har høstet med uteskole etter å ha praktisert dette i flere år. Målet er å
kartlegge lærernes erfaringer med uteskole, hvilke tanker og oppfatninger de har om
denne arbeidsformen og hva det er som motiverer dem for uteskole. Ved å kombinere
metoder som intervju, livshistoriske brev og spørreundersøkelse har jeg fått et bredt og
sammensatt materiale som gir grunnlag for å avdekke lærernes erfaringer med og
tanker om uteskole. Lærernes synspunkter samler seg om tre hovedområder: eleven,
læreren og organisasjonen.
Lærerne tegner et nyansert og mangefasettert bilde av uteskole. Etter å ha
praktisert uteskole gjennom flere år er det bred enighet om at uteskole er en velegnet
og aktuell didaktisk tilnærmingsmåte i dagens og framtidas skole for både elever og
lærere. Erfaringene fra Lutvann skole viser samtidig at skoleutvikling kan lykkes når
hele organisasjonen er involvert og når planer, ressurser og de ansattes vilje trekker i
samme retning.
Rapporten presenterer lærernes begrunnelser for uteskole, og gir dermed viktige
svar på didaktikkens hvorfor-spørsmål om uteskole. | no_NO |
dc.description.abstract | English: The main purpose of the Lutvann-survey is to throw some light on the
pedagogical theory and practice which has been developed at Lutvann School in
outdoor education. Lutvann School, a primary school in Oslo, introduced outdoor
education as a working method in 1995 as an important element in the teaching. One
day a week throughout the school year the pupils and teachers use the local
environment and local society as a teaching resource to complement and enrich the
teaching going on indoors – in the classroom.
In this report we direct our attention to the teachers and their experiences with
outdoor education since 1995. The goal is to describe the teachers’ experience with
outdoor education, their thoughts and opinions about this working method and what
motivates them for outdoor education. By combining methods such as interviews, lifehistory
letters and surveys I have acquired a broad and complex material which makes
it possible to describe the teachers’ experiences with and thoughts about outdoor
education. The study concentrates on three main fields: the pupil, the teacher and the
organisation.
The teachers paint a balanced and multifaceted picture of outdoor education.
After practising for several years there is general agreement that outdoor education is a
suitable and relevant working method in school today and for the future, for both
pupils and teachers. The experiences from Lutvann School show at the same time that
school development can succeed when the whole organisation is involved and when
plans, resources and the will of the employee are pulling in the same direction.
The rapport presents the teachers’ many reasons for outdoor education, and it
suggests answers to the all-important didactical question of why. | |
dc.relation.ispartofseries | 10;2002 | |
dc.subject | uteskole | no_NO |
dc.subject | didaktikk | no_NO |
dc.title | Lutvann-undersøkelsen. En case-studie om uteskolens didaktikk | no_NO |
dc.type | Research report | no_NO |
dc.source.pagenumber | 146 | no_NO |