Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMytting, Tuva Sandsdalen
dc.contributor.authorEspelund, Åse
dc.contributor.authorMæhlum, Else Hagen
dc.contributor.authorHøye, Sevald
dc.date.accessioned2012-01-04T14:45:54Z
dc.date.available2012-01-04T14:45:54Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.isbn978-82-7671-856-0
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133968
dc.description.abstractNorsk: Bakgrunn: Ventilator assosiert pneumoni (VAP), forårsaker flere dødsfall enn noen annen sykehusassosiert infeksjon, gir økt antall liggedøgn og medfører høye kostnader. Mellom 10–20 % av pasienter som er intubert lenger enn 48 timer, utvikler VAP. Intensivavdelingene manglet en overbyggende prosedyre og erkjente ulik praksis i de ulike intensivavdelingene i forhold til å forebygge VAP. Studenter ved videreutdanning i intensivsykepleie ved Høgskolen ga tilbakemelding på ulikheter mellom det de lærer på skolen og det de lærer i praksis. Hensikt: Hensikt med samarbeidsprosjektet er å fremme sykepleiere i intensiv­avdelingene og studenter i videreutdanning i intensivsykepleie sin kompe­tanse i å forebygge VAP for oralintuberte respiratorpasienter. Metode: Et fagutviklende prosjekt med en kvantitativ og kvalitativ tilnærming, som er inspirert av handlingsorientert forskningssamarbeid. Det ble utarbeidet kunnskapsbaserte prosedyrer for VAP forebygging som så ble implementert i avdelingene ved hjelp av følgende intervensjon: Fagdag for studenter og ansatte, med teoretisk innføring og simulering og innføring av diskusjonsgrupper i avdelingene. Data fra et spørreskjema til ansatte og studenter (før og etter intervensjon), dybdeintervjuer og et evalueringsskjema fra fagdagen, dannet grunnlaget for å evaluere intervensjonen. Resultater: Både studenter og ansatte ser ut til å ha økt sin kompetanse i løpet av prosjektperioden. Ansatte og studenter legger vekt på at økt fokus i avdelingen, fagdag og diskusjon med kollegaer innad og på tvers av avdelinger, har bidratt til økt bevissthet og felles praksis i de to intensivavdelingene. Konklusjon: Kompetansebygging ser ut til å bedre studenter og ansatte til å forbygge VAP. Ved implementering av ny VAP forebyggende prosedyre kan en intervensjon basert på fagdag og diskusjonsgrupper være nyttig for å øke ansatte og studenter sin kompetanse i å forebygge VAP.no_NO
dc.description.abstractEnglish: Background: Ventilator associated pneumonia (VAP), causes more deaths than any other hospital acquired infection, increases the number of patient days and involves high costs. Between 10–20 % of patients who are intubated for more than 48 hours, develop VAP. The two intensive care units (ICU) in this project lacked a nurse-led care pathway based on the best available evidence to prevent VAP. They also, acknowledged that different practices were used in the ICUs in relation to the prevention of VAP. Students who were studying in- tensive care nursing at the College gave feedback on the differences between what they learned in theory and what they learned in practice. Aim: The aim of the study was to improve competence in the prevention of VAP for oral intubated patients of two groups of nurses: nurses working in ICUs and students studying through continuing professional education in intensive care nursing. Method: This study had a quantitative and a qualitative approach, informed by action-oriented research. The evidenced-based care pathway for VAP prevention was developed and implemented in the ICU using the following inter- vention process: a one day seminar for students and staff, which included a theoretical introduction and simulation, and the introduction of discussion groups in the two ICUs. To evaluate staff and students` competence and the intervention process, data were collected using a questionnaire (before and af- ter the intervention process), depth interviews and a questionnaire to evaluate the seminar. Results: The data show that both students and staff had developed their competence during the study period. Staff and students emphasized that the increased focus in the ICU, the seminar and discussion groups with colleagues within and across the ICU, have contributed to their increased awareness and development of common practices in the two intensive care units. Conclusion: The intervention used in this study improved the competence of students and staff to prevent VAP. When development and implementing new VAP care pathways, an intervention based on a seminar and discussion groups may be benefcial in increasing staff and student competence in preventing VAP.
dc.relation.ispartofseriesRapport;17/2011
dc.subjectkompetanseutviklingno_NO
dc.subjectVAPno_NO
dc.subjectventilator assosiert pneumonino_NO
dc.subjectsykepleieno_NO
dc.subjectintensivavdelingno_NO
dc.title«Sammen blir vi gode». Kompetansebygging for å forebygge VAP (Ventilator assosierte pneumoni)no_NO
dc.title.alternative«Working together for quality improvement». Competence development to prevent VAP (Ventilator Associated Pneumonia)no_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.source.pagenumber76no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel