• English
    • norsk
  • norsk 
    • English
    • norsk
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Integrering – sprik mellom intensjon og realitet?

Sand, Sigrun; Skoug, Tove
Research report
Thumbnail
Åpne
rapp01_2002.pdf (589.6Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/134026
Utgivelsesdato
2002
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Sammendrag
Rapporten er den første av to rapporter fra evalueringen som Høgskolen i

Hedmark har gjort av prøveprosjektet ”Tilbud om gratis korttidsplass i barnehage for alle 5-

åringer i bydel Gamle Oslo”. Oppgaven vår har vært å vurdere om prøveprosjektet legger til

rette for bedre språkopplæring og bedre integrering. Det er hovedsaklig minoritetsspråklige

barn som benytter dette korttidstilbudet som har som målsetting å øke barnas

norskkunnskaper før skolestart. Vi gir en beskrivelse og vurdering av det pedagogiske

opplegget i prosjektbarnehagene samt i tre andre barnehager i bydelen. Vi presenterer også

resultatene fra en språkscreeningstest som gir et bilde av den norskspråklige utviklingen hos et

utvalg av de minoritetsspråklige barna. Til slutt i rapporten drøfter vi hvordan prøveprosjektet

kan sies å ha lagt til rette for utvikling av barnas andrespråkskompetanse og for bedre

integrering. Vår undersøkelse av barnehagene som språkopplæringsmodeller, viser at alle

prosjektbarnehagene var organisert og lagt opp etter en assimilerende modell som fremmer

énspråklig på norsk. Det var kun én barnehage i vårt utvalg som hadde en opplæringsmodell

som fremmer tospråklighet og integrering. Resultatene fra språktesten viser at de fleste av

barna i utvalget hadde framgang i norsk språk i løpet av det året de gikk i barnehagen. Når det

gjelder oppnådd nivå, viser resultatene imidlertid at de fleste av barna kommer til skolen med

langt svakere norskspråklig kompetanse enn det énspråklige jevnaldringer med norsk morsmål

har. Et sentralt spørsmål blir derfor hva slags undervisningssituasjon barna møter i skolen.

Resultatene viser at nesten alle som ble språktestet vil ha behov for særskilt språkopplæring.

På bakgrunn av undersøkelsen har vi grunn til å anta at de minoritetsspråklige barna har

profitert på tilbudet i barnehagen, både språklig og sosialt. Slik personalet i

prosjektbarnehagene har iverksatt sine språkopplegg, synes barnas motivasjon til å tilegne seg

norsk å ha blitt godt ivaretatt. Men en vesentlig svakhet ved tilbudet er at barna ikke har hatt

muligheter for å inngå i sosial samhandling med etnisk norske barn. Med barnegrupper

bestående av både minoritets- og majoritetsspråklige barn og med et pedagogisk program som

i større grad var preget av et flerkulturelt innhold, mener vi at prosjektbarnehagene ville vært

mer i samsvar med prøveprosjektets intensjoner om bedret norskopplæring og integrering.
 
English: This is one out of two evaluation reports of the pilot-project “Short-time

kindergarten free of charge for all 5-years-old children in Gamle Oslo”. The evaluation has

been carried out by Hedmark College at the request of the Ministry of Children and Family

Affairs. Our task has been to describe and evaluate whether the pilot-project promotes the

minority children’s language skills and their integration. Mainly children from different ethnic

minority groups are making use of these short-time kindergartens whose object first of all is to

promote the children’s second language skills (Norwegian). This report describes and

evaluates the education program in all the “Project Kindergartens” and in three other

“external” kindergartens within the district. We have tested a group of children in order to get

a picture of their progress in their second-language skills. The results are presented in this

report. Finally we discuss how the educational program in the “Project Kindergartens” seems

to promote the children’s skills in the Norwegian language and how the program contributes

to the integration process. Our investigations show that on the institutional level all the

project-kindergartens had a type of educational program with monolingualism (in Norwegian)

and assimilation as language outcome and educational and societal aim. Among all the

kindergartens investigated only one seemed to follow a type of program with bilingualism as

language outcome for the children and pluralism/integration as a societal and educational aim.

Most of the children who went through the screening test showed progress in their language

skills in Norwegian during the year. But even so they were far behind the level of their ethnic

Norwegian peers. This actualises the question of how the school will meet these children’s

need. Our results show that most of them are in need of a special language education program

in school. All the minority children seemed to benefit, both linguistically and socially, from

their stay in the “Project Kindergartens”. The way the staff carried out the education program

in practice seemed to keep up the children’s motivation for second-language learning. The

lack of ethnic Norwegian children in the groups, though, was a weak point of great

importance. With children from both minority groups and the majority group together within

the class using a multicultural curriculum, the “Project Kindergartens” would be more in

accordance with the pilot-project and its main intention of improving the second-language

education and integration.
 
Serie
1;2002

Kontakt oss

Personvernerklæring
Basert på DSpace software

Levert av Unit
 

 

Bla i denne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterBla i hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss

Personvernerklæring
Basert på DSpace software

Levert av Unit