• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evolution of Education, Theories of Learning and Computer Supported Learning

Faugli, Bjørn
Research report
Thumbnail
Åpne
rapp20_2003.pdf (151.9Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/134052
Utgivelsesdato
2003
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Sammendrag
Forståelse av hvordan utdanning har utviket seg gjennom historien og innsikt i læringsteorier er viktig for effektiv planlegging og implementering av IKT støttede læringsprosesser i årene som kommer.

I førhistorisk tid var vi alle jegere og samlere. Når sønner og døtres yrkeskarierer var forutbestemt av foreldrenes yrker var lærere og veiledere tilgjengelig på en naturlig måte. Men når sønner og døtre av gårdbrukere og håndverkere ønsket en annerledes karriere vei enn foreldrene så forsvant mulighetene til å lære direkte fra foreldrene.

Utdanningen ble institusjonalisert og student fabrikker dukket fram. Lærerne foreleser, studentene lytter og har en rolle som passive og ikke aktive deltagere i læringsprosessen. Med moderne teknologi kan alternative og forberede læringsprosesser realiseres. Dette dreier seg ikke om ny pedagogikk. For mer enn to tusen år siden så hevdet den greske filosofen Socrates at sann kunnskap kommer innenfra og kan ikke bli pådyttet med eksterne krefter. Læreren skulle ha rollen som en jordmor og bistå til å forløse læring. Dette læringsprinsippet har av praktiske, økonomiske grunner, sjeldent blitt anvendt innen moderne utdanning. Med moderne IKT kan disse «gammeldagse» læringsprinsippene oppleve enn renessanse.
 
English: Understanding how educational systems has evolved through history and insight in theories of learning is important for efficient planning and implementation of computer supported educational solutions in the years ahead.

In prehistoric times we were all hunters, either as predators or vegetarians searching for plants. When the sons’ and daughters’ professional careers were predetermined by the profession of their fathers and mothers, the teachers or mentors where available in a natural way. But, when the sons and daughters of hunters, farmers and craftsmen wanted to pursue a different professional carrier than their parents, the possibility of adapting the behavior of the experienced parents diminished.

Education was institutionalized, the student factories emerged. The teacher lectures, the student listens and assumes the role of passive, rather than active participants. With modern instructional technology , alternative and improved learning processes can be realized. This is not new pedagogy. Two thousands years ago, the Greek philosopher Socrates claimed that true knowledge comes from the inside and cannot be introduced by «external forces». The teacher should take the role of a Midwife and help to deliver the learning processes. This principles of learning have for practical, economical reasons, rarely been applied in modern education. With modern ICT the «old fashion» principles of learning can experience a renaissance.
 
Serie
20;2003

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit