Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMønness, Erik Neslein
dc.contributor.authorSjølie, Astrid N.
dc.date.accessioned2008-04-04T12:15:20Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/134068
dc.description.abstractEnglish: Background: There are theories that low levels of physical activity in childhood and adolescence may cause reduced physical performance. Walking for transport seems to be less now than before. The aim of the study was to assess health benefits of twenty minutes daily walking during one school year for children of age 6-14. Methods: In a rural school in inland Norway all school children joined a project of walking for twenty minutes on different trails each day for one year. Measurements of low back static endurance, hamstrings flexibility, standing balance and cardio-vascular fitness were made before and after the intervention. Results: Age-adjusted analyses showed eleven per cent increase in low back static endurance, eight per cent increase in hamstrings flexibility, 69% increase in balance, and six to thirteen per cent increase in cardio-vascular fitness. The effects were largest among those children who had the lowest performances before the intervention. Conclusions: The results indicate that twenty minutes daily walking performed for one year may increase physical performance in school children.en
dc.description.abstractNorsk: Bakgrunn: Det finnes teorier om at lav fysisk aktivitet in barndom og ungdom medfører redusert fysisk bevegelsesevne. Det å synes som om folk går mindre enn før for transport. Hensikten med dette arbeidet er å finne ut om det er en målbar helseeffekt av å gå tyve minutter daglig i skoletiden, for elever i alderen 6-14 år. Metode: I en skole i Alvdal kommune i Norge deltok alle elever i et prosjekt som gikk ut på å gå tyve minutter daglig i et år. Turen gikk på ulike stier i terrenget. Det ble målt statisk ryggstyrke, hoftebevegelighet, stående balanse samt hjertefrekvens før og etter tiltaket. Resultat: Aldersjustert analyse viser elleve prosent øking i ryggstyrke, åtte prosent øking i hoftebevegelighet, 69 % økt balanse, 6-13 % bedret hjertekapasitet. Effekten er størst blant de barna som hadde lavest ytelse i utgangspunktet. Konklusjon: Resultatene indikerer at tyve minutters daglig gange i ett år bidrar til økt fysisk ytelse hos skolebarn.
dc.format.extent153285 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoengen
dc.relation.ispartofseriesRapporten
dc.relation.ispartofseries10/2005en
dc.subjectfysisk ytelse
dc.subjectgåing
dc.subjectskolebarn
dc.subjectphysical performance
dc.subjectwalking
dc.subjectfysisk aktivitet
dc.titleDoes a 20 minute walk every day for one year produce benefits in physical performance of school childrenen
dc.title.alternativeGir en tyve minutters daglig gåtur i ett år helsegevinster i form av fysisk ytelse hos skolebarn?
dc.typeResearch reporten
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330::Other subjects within physical education: 339en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel