Skoleutvikling og læring i forskende partnerskap. Prosjekt «Zebra» i lys av aksjonsforskning
Abstract
Denne rapporten er et resultat av forskende partnerskap mellom
Høgskolen i Hedmark og Ådalsbruk Oppvekstsenter der undertegnede har vært
veileder og aksjonsforsker i prosjekt «Zebra», et omfattende skoleutviklingsprosjekt. I
tillegg er rapporten et resultat av prosjektet: Elevsamtalen som plan og
utviklingsdialog i regi av Norges forskningsråds program: Kunnskapsutvikling i
Profesjonsutdanning og Profesjonsutøvelse (KUPP). Forskningsprosjektet som går
parallelt med prosjekt Zebra fram til 2005, har gjort det mulig å legge et teoretisk
rammeverk til grunn og gå dypere inn i det materialet som her blir presentert. Et viktig
formål med aksjonsforskningen har vært å analysere og videreutvikle elevsamtalen
som plan- og utviklingsdialog mellom lærer og elev med tanke på tilpasset opplæring i
forhold til opplæringslov, forskrifter og L97.
Rapporten består av to hoveddeler. Første del er en gjennomgang av teori og sentrale
begreper for aksjonsforskning, aksjonslæring, empirisk forskning, feltarbeid,
elevsamtalen, veiledning og metode. I del to presenteres aktuelle funn basert på
analyse av planbøker, veiledningssamtaler, elevinnspill, læringsøkter, videoopptak og
vurderingsmøter, samt noen perspektiver som peker framover. Sentrale vedlegg
dokumenterer partnerskapet mellom Ådalsbruk og høgskolen, og gir tilgang til
foreldreinformasjon, delrapporter og annet materiale i prosjekt Zebra. English: This report is based on a co-operative venture between myself (a
researcher from Hedmark College of Higher Education) and teachers from Ådalsbruk
elementary school where I have been doing counselling and action research in the
project «Zebra», a broad school improvement project. The report is also based on a
project about permanent informative dialogues between pupil and teacher, financed by
The Research Council of Norway as part of the programme: Knowledge development
in professional education and practice (KUPP). The research project, which runs
parallel to project «Zebra» until 2005, has made it possible to use a theoretical
framework and look deeper into the material presented here. An important aim of the
action research has been to analyse and develop the permanent informative dialogue as
a planning- and development strategy between teacher and pupil with a view to
inclusive education, as laid out in Education Acts, regulations and the National
Curriculum (L97).
The report is in two parts. The first part is a presentation of the theory and main
conceptions of action research, action learning, empirical research, field work,
permanent informative dialogue, counselling, supervision and methods. The second
part presents experiences from the counselling and the research based on analyses of
syllabus books, counselling, pupils’ suggestions, learning sessions, a method for
stimulated recall based on video, meetings for assessment, and some perspectives
pointing ahead. Enclosed documents describe the co-operation between Ådalsbruk and
Hedmark College of Higher Education, and give access to information sent to parents,
sub-reports and other material in the project «Zebra».