• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skoleutvikling og læring i forskende partnerskap. Prosjekt «Zebra» i lys av aksjonsforskning

Sjøbakken, Ola Johan
Research report
Thumbnail
Åpne
rapp15_2003.pdf (439.9Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/134070
Utgivelsesdato
2003
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Sammendrag
Denne rapporten er et resultat av forskende partnerskap mellom

Høgskolen i Hedmark og Ådalsbruk Oppvekstsenter der undertegnede har vært

veileder og aksjonsforsker i prosjekt «Zebra», et omfattende skoleutviklingsprosjekt. I

tillegg er rapporten et resultat av prosjektet: Elevsamtalen som plan og

utviklingsdialog i regi av Norges forskningsråds program: Kunnskapsutvikling i

Profesjonsutdanning og Profesjonsutøvelse (KUPP). Forskningsprosjektet som går

parallelt med prosjekt Zebra fram til 2005, har gjort det mulig å legge et teoretisk

rammeverk til grunn og gå dypere inn i det materialet som her blir presentert. Et viktig

formål med aksjonsforskningen har vært å analysere og videreutvikle elevsamtalen

som plan- og utviklingsdialog mellom lærer og elev med tanke på tilpasset opplæring i

forhold til opplæringslov, forskrifter og L97.

Rapporten består av to hoveddeler. Første del er en gjennomgang av teori og sentrale

begreper for aksjonsforskning, aksjonslæring, empirisk forskning, feltarbeid,

elevsamtalen, veiledning og metode. I del to presenteres aktuelle funn basert på

analyse av planbøker, veiledningssamtaler, elevinnspill, læringsøkter, videoopptak og

vurderingsmøter, samt noen perspektiver som peker framover. Sentrale vedlegg

dokumenterer partnerskapet mellom Ådalsbruk og høgskolen, og gir tilgang til

foreldreinformasjon, delrapporter og annet materiale i prosjekt Zebra.
 
English: This report is based on a co-operative venture between myself (a

researcher from Hedmark College of Higher Education) and teachers from Ådalsbruk

elementary school where I have been doing counselling and action research in the

project «Zebra», a broad school improvement project. The report is also based on a

project about permanent informative dialogues between pupil and teacher, financed by

The Research Council of Norway as part of the programme: Knowledge development

in professional education and practice (KUPP). The research project, which runs

parallel to project «Zebra» until 2005, has made it possible to use a theoretical

framework and look deeper into the material presented here. An important aim of the

action research has been to analyse and develop the permanent informative dialogue as

a planning- and development strategy between teacher and pupil with a view to

inclusive education, as laid out in Education Acts, regulations and the National

Curriculum (L97).

The report is in two parts. The first part is a presentation of the theory and main

conceptions of action research, action learning, empirical research, field work,

permanent informative dialogue, counselling, supervision and methods. The second

part presents experiences from the counselling and the research based on analyses of

syllabus books, counselling, pupils’ suggestions, learning sessions, a method for

stimulated recall based on video, meetings for assessment, and some perspectives

pointing ahead. Enclosed documents describe the co-operation between Ådalsbruk and

Hedmark College of Higher Education, and give access to information sent to parents,

sub-reports and other material in the project «Zebra».
 
Serie
15;2003

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit