Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSjøbakken, Ola Johan
dc.date.accessioned2012-06-28T07:42:50Z
dc.date.available2012-06-28T07:42:50Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.isbn82-7671-141-3
dc.identifier.issn15018563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/134096
dc.description.abstractNorsk: Denne rapporten er en studie i voksenpedagogiske problemstillinger nasjonalt og spesielt i Hedmark og Oppland. Målet med dette arbeidet var å vurdere grunnlaget for et voksenpedagogisk studium ved Høgskolen i Hedmark. Hensikten med rapporten er å presentere resultatene fra utredningsarbeidet fram til vedtak om etablering av studietilbud i voksenpedagogikk på 10 og 20 vekttall. Først klargjøres begrepet voksenpedagogikk. Deretter gis en oversikt over voksenpedagogiske studietilbud i Norge. Videre vurderes behovet for voksenpedagogisk utdanning i Hedmark og Oppland. Noen resultater og funn fra et gjennomført studium blir presentert. Relevant fagkompetanse ved Høgskolen i Hedmark blir vurdert. Begrepet læringssenter diskuteres. Nasjonal høring med drøfting av behov for utdanningen og vurdering av forslag til studieplaner blir presentert og vurdert. Til slutt presenteres resultatene av utredningsarbeidet i form av godkjente studieplaner i voksenpedagogikk.no_NO
dc.description.abstractEnglish: This report is a study of problems in connection with adult education in Norway with special reference to the counties of Hedmark and Oppland. The aim of this work was to see if there was a basis for an adult education programme under the auspices of Hedmark College. This report presents the results of the study up to the point when it was decided to establish adult education course at 30 and 60 ECTS levels. After defining what is meant by “adult education”, there is an overview of adult education programmes in Norway. The need for adult education in Hedmark and Oppland is discussed . Some results of a recent study are presented. The relevant expertise at Hedmark College is evaluated. This is followed by a discussion of the term “centres of learning”. National consultations and discussions of the need for education and an evaluation of curriculum proposals are presented and evaluated. Finally there is a presentation of the results of this work, in the form of the approved adult education curricula.
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesHøgskolen i Hedmark - Rapport;11/2000
dc.subjectvoksenpedagogikkno_NO
dc.subjectkompetansereformenno_NO
dc.subjectlivslang læringno_NO
dc.subjectetterutdanningno_NO
dc.subjectvidereutdanningno_NO
dc.subjectlæringssenterno_NO
dc.subjectlæringno_NO
dc.subjectpedagogikkno_NO
dc.titleKonfeksjon eller skreddersøm? : Et studium i voksenpedagogikkno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber118no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel