Inntakskarakterer og utgangskarakterer, tilfellet Høgskolen i Hedmark 2003–2011
Abstract
Norsk: Alle enkelteksamensbedømminger ved Høgskolen i Hedmark i årene siden 2003, 94294 i alt, tatt av studenter
med elektronisk vitnemål fra videregående skole, er analysert for sammenhenger med resultat fra videregående
skole, kjønn, opprinnelsesfylke med mer. Dataene er aggregert på tre nivåer, person, person*avdeling samt
person*avdeling*fagområde.
Det er beregnet studiepoengsveid gjennomsnittskarakter. Dataene er analyser ved hjelp av grafiske fremstillinger,
box-plot samt veiet multippel regresjon. Om lag 20 til 30 % av høgskolekaraktervarisjonen kan forklares ved hjelp av
karakter fra videregående skole og øvrige parametere. Det avdekkes en stabilitet over tid, avdeling og fagområder. English: Individual, single-course grades from every student during the years 2003–2011, 94294 in total (restricted to students
with electronic diploma from high school) are analyzed for correlation between high school grade and college
grades. The analysis incorporates variable like gender, county (where fulfilling high school) and more. The
analysis is based on credit-weighted mean college grades. The grades are aggregated on three levels; person,
person*department, person*department* subject area. The evaluation is made by graphical displays, Box-plots and
weighted multiple regressions. About 20 to 30 % of college grade variation can be accounted for by high school
results. There is stability over time, department and subject area.