Etiske problemstillinger i handlingsorientert forskningssamarbeid med mennesker med psykiske problemer og funksjonshindringer
Original version
Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 5(2008) Nr. 2, s. 131-142Abstract
Denne artikkelen behandler forskningsetiske aspekter ved gjennomføring av handlingsorientert forskningssamarbeid med mennesker som har erfaring med psykiske problemer og funksjonshindringer. Bakgrunnen for artikkelen er behovet for å utvikle relevante forskningsopplegg som bidrar til å undersøke og artikulere pasienters og brukeres erfaringsbaserte kunnskap. Denne kunnskapen er en nødvendig forutsetning for godt psykisk helsearbeid. For at denne kunnskapen skal bli synliggjort, trengs både forskning og kunnskapsutvikling som er gjennomført av brukere - og forskningssamarbeid mellom pasienter/brukere og (profesjonelle) forskere. Handlingsorientert forskningssamarbeid med mennesker som har erfaring med psykiske problemer og funksjonshindre, har vist seg å være en fruktbar strategi for slik kunnskapsdannelse. Imidlertid reiser forskningsopplegget spørsmål av etisk karakter som må reflekteres gjennom hele forskningsprosessen. Slike etiske overveielser er særlig nødvendige siden handlingsorientert forskningssamarbeid kan være relativt ukjent for enkelte medlemmer av forskningsetiske komiteer, som får denne type forskningsprosjekter fremlagt for vurdering. De etiske prinsippene som er fremtredende, er autonomi, velgjørenhet, ikke-skade og rettferdighet. Artikkelen skisserer tiltak for å sikre en forsvarlig etisk praksis i handlingsorientert og brukerinvolvert forskning.