• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns kommunikasjon med ulike typer kart - en progressiv tilnærming til kartlesing

Bjerva, Trine; Græsli, Jon Anders; Sigurjónsson, Thorsteinn
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
bjerva.pdf (699.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/134344
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed [1179]
Original version
Bjerva, T., Græsli, J. A., & Sigurjónsson, T. (2011). Barns kommunikasjon med ulike typer kart – en progressiv tilnærming til kartlesing. I Acta Didactica Norge (5)1. Oslo: Universitetet i Oslo.   https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1066
Abstract
Utgangspunktet for denne studien er en erkjennelse av hvor vanskelig det kan

være for barn å samhandle med det symbolske kartet. Hovedmålet for prosjektet

var å utvikle sikrere viten om hvordan barn kommuniserer med ulike typer kart.

Det er utarbeidet en modell (Bjerva, Græsli, & Sigurjónsson, 2010) som viser

hvordan vi kan utvikle ferdigheten kartlesing hos barn. Vi har undersøkt 106

barn i alderen 3 til 12 år om hvordan de mestrer direkte representasjoner

(detaljfoto) og perspektiv representasjoner (håndtegnet skråkart). Forskningsdesignet

har en økologisk tilnærming hvor datainnsamlingen har foregått i

terrenget. Resultatene indikerer at selv små barn mestrer antatt kompliserte

oppgaver når de blir presentert for enkle hjelpemidler.
Description
Dette er forlagets PDF-versjon av artikkelen. Artikkelen kan lokaliseres på http://adno.no/index.php/adno/article/view/165/200
Publisher
Universitetet i Oslo
Journal
Acta Didactica Norge

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit