Barns kommunikasjon med ulike typer kart - en progressiv tilnærming til kartlesing
Original version
Bjerva, T., Græsli, J. A., & Sigurjónsson, T. (2011). Barns kommunikasjon med ulike typer kart – en progressiv tilnærming til kartlesing. I Acta Didactica Norge (5)1. Oslo: Universitetet i Oslo. 10.5617/adno.1066Abstract
Utgangspunktet for denne studien er en erkjennelse av hvor vanskelig det kan
være for barn å samhandle med det symbolske kartet. Hovedmålet for prosjektet
var å utvikle sikrere viten om hvordan barn kommuniserer med ulike typer kart.
Det er utarbeidet en modell (Bjerva, Græsli, & Sigurjónsson, 2010) som viser
hvordan vi kan utvikle ferdigheten kartlesing hos barn. Vi har undersøkt 106
barn i alderen 3 til 12 år om hvordan de mestrer direkte representasjoner
(detaljfoto) og perspektiv representasjoner (håndtegnet skråkart). Forskningsdesignet
har en økologisk tilnærming hvor datainnsamlingen har foregått i
terrenget. Resultatene indikerer at selv små barn mestrer antatt kompliserte
oppgaver når de blir presentert for enkle hjelpemidler.
Description
Dette er forlagets PDF-versjon av artikkelen. Artikkelen kan lokaliseres på http://adno.no/index.php/adno/article/view/165/200