Å lede asymmetriske kunnskapsorganisasjoner - "mission impossible"?
Original version
Paulsen, Jan Merok (2011). Å lede asymmetriske kunnskapsorganisasjoner - "mission impossible"? I Madsbu, J. P., Pedersen, M. (Red.), I verdens rikeste land: samfunnsvitenskapelige innganger til norsk samtid. Vallset: Oplandske bokforl.Abstract
Den særegne logikken i utdanningsorganisasjoner har vært et puslespill
som har fascinert både utdanningsforskere og organisasjonsteoretikere
siden 1970-tallet. Utdanningsforskere observerte tidlig at skolereformer
fikk liten, begrenset eller i beste fall høyst varierende effekt på
hvordan lærerne arbeidet i klasserommet – «reformer kommer og går og
klasserommet bestå» (Ball 1987, Cuban 1984, Goodlad 1984). Samtidig
fant organisasjonssosiologene John W. Meyer og kolleger, gjennom
studier av det amerikanske offentlige skolesystemet, at variasjon i klasseromspraksis
var et gjennomgående trekk: Variasjon i arbeidsprosesser,
metoder og elevresultater på tvers av klasser innenfor samme avdeling,
mellom avdelinger på samme skole og mellom skolene innenfor det
samme skoledistriktet (Meyer & Rowan 1992, Scott 1992). I teoretisk
forstand innebærer dette at den operative kjernen i utdanningsorganisasjoner
kun er såkalt løst koblet til den formelle strukturen og at lærerens
klasseromspraksis og handlingsteorier fremstår som en «privatisert» sfære
(Brunsson 1989). Dette systematiske trekket har sine naturlige forklaringer,
men det byr også på problemer i et utviklings- og innovasjonsperspektiv:
Hvordan spre innovasjoner i et organisatorisk system som
langt på veg er privatisert og lukket for innsyn? På den andre siden er
det veldokumentert i storskalastudier at dersom ledere og lærere bryter
dette mønsteret og institusjonaliserer kulturer og strukturelement som
fremmer samarbeidslæring og innovasjonsspredning, gir det et signifikant
positivt bidrag på elevenes læring (se for eksempel Bryk, Camburn & Louis 1999, Marks & Louis 1999, Mulford 2003, Silins, Mulford &
Zarins 2002, Wiley 2001). Denne type organisatoriske og ledelsesmessige
utfordringer står sentralt i teori om løst koblede systemer (Orton &
Weick 1990, Weick 1976).