Tillit og mistillit blant offentlig ansatte medarbeidere
Original version
Høyer, Hans Christian og Wood, Elin (2011). Tillit og mistillit blant offentlig ansatte medarbeidere. I Madsbu, J. P., Pedersen, M. (Red.), I verdens rikeste land: samfunnsvitenskapelige innganger til norsk samtid. Vallset: Oplandske bokforl.Abstract
I det følgende skal vi stille spørsmål om hvordan en gruppe mennesker
som er ansatte i ulike offentlige virksomheter og som tar en mastergrad
i offentlig ledelse og styring, oppfatter og forstår fenomenene tillit og
mistillit i en arbeidssituasjon.
Enten vi opptrer som privatpersoner, samfunnsborgere eller medarbeidere
i ulike organisasjoner og virksomheter, berøres vi av fenomenene
tillit/mistillit. De fleste av oss vil vel også være enige i at situasjoner
og relasjoner som preges av liten eller manglende tillit, oppfattes
som problematiske og vanskelige. Et annet samtidig kjennetegn ved
utviklingen er at vi enten som samfunnsborgere eller medarbeidere i
for eksempel offentlige virksomheter stadig oftere opplever å komme i
befatning med spørsmål og oppgaver som handler om risiko og kontroll.
Kontroll som aktivitet har hatt en økende tilslutning og akseptert
funksjon i snart 20 år (Veggeland 2010). Det samme har oppmerksomheten
på risiko og risikohåndtering. Stadig flere «kontrollører» i privat og
offentlig virksomhet skal sørge for at ikke noe går galt eller at noen blir
lurt (March 2008, Tjelta 2010). God kvalitetskontroll skal føre til at
oppgavene gjennomføres på en effektiv og god måte. Etter vårt skjønn
kan det derfor være grunn til å spørre om tillit til mennesket kan være i
ferd med å bli mangelvare i dagens samfunn og organisasjonsliv, mens
mistillit på tilsvarende måte i stadig større grad preger handlingslogikken
både på individ- og organisasjonsplan. Ikke minst har denne tendensen
blitt påvist i studier av offentlig organisasjoner (Christensen 2006, Boin
og Christensen 2008). På denne bakgrunn mener vi det derfor både er interessant og nyttig å bringe fram kunnskap om hva mennesker som har
sitt arbeid i offentlig forvaltning mener kjennetegner fenomenene tillit og
mistillit. Artikkelens forskningsspørsmål kan på denne bakgrunn formuleres
på følgende måte: Hvordan oppfatter og forstår en utvalgt gruppe
medarbeidere i offentlig forvaltning fenomenene tillit og mistillit i en
arbeidssituasjon?