Bruk av praksisfortellinger for å skape sammenheng mellom praksis og teori i førskolelærerutdanningen
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/134566Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Halmrast, Gudrun Sælen, Taarud, Randi, & Østerås, Bergljot. (2013). Bruk av praksisfortellinger for å skape sammenheng mellom praksis og teori i førskolelærerutdanningen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 97(1), 17-27.Sammendrag
Artikkelen stiller spørsmål ved hvordan det kan skapes sammenheng og mening mellom praksis og teori i førskolelærerutdanningen. Grunnlaget for artikkelen er et forsknings- og utviklingsarbeid ved førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Hedmark. Ut fra et sosiokulturelt læringsperspektiv drøfter vi hvordan analyse av praksisfortellinger i møter mellom studenter, praksislærere og pedagogikklærer kan fungere som en læringsstrategi og bidra til refleksjon som øker den profesjonelle kompetansen hos studentene. Våre funn viser at dette er krevende, og at intensjonen om læring og utvikling i et dialogisk forhold i stor grad avhenger av rammene for møtet, deltakerne og de muligheter som skapes i selve møtet.
Beskrivelse
Dette er postprint-versjonen av en fagfellevurdert artikkel publisert i Norsk pedagogisk tidsskrift