• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Indre motivasjon og ytre krav. Sykepleiestudenters utvikling av klinisk blikk.

Løviknes, Randi; Struksnes, Solveig
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Løviknes.pdf (212.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/134592
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed [1247]
Original version
Løviknes, R. & Struksnes, S. (2013). Indre motivasjon og ytre krav. Sykepleiestudenters utvikling av klinisk blikk. Nordisk sygeplejeforskning 3(3), 164-175.  
Abstract
Introduksjon: Studentevalueringer av bachelorutdanningen i sykepleie er relativt entydige med hensyn til å beskrive gapet mellom teori og praksis. Studier viser også at nyutdannede sykepleiere ser ut til å ha manglende handlingskompetanse i møte med pasienter. En del av sykepleierens handlingskompetanse knyttes til å ha klinisk blikk. Nyutdannede sykepleiere får et ”realitetssjokk” når de begynner å arbeide som sykepleiere, og er usikre på sin handlingskompetanse. Den aktuelle studien hadde som utgangspunkt å finne ut mer om hvordan sykepleiestudenter erfarer at de utvikler seg til å bli kompetente sykepleiere innenfor dagens føringer for profesjonsutdanningen og helsetjenesten.

Hensikt: Å beskrive sykepleiestudenters ulike erfaringer med utvikling av klinisk blikk.

Metode: Kvalitativt design. Fenomenografisk metode. Utvalget besto av 6 studenter i 6. semester ved bachelorutdanningen i sykepleie. Alder 23-40 år.

Funn: Studentene har en felles oppfatning av hva klinisk blikk er. De beskriver imidlertid at det kliniske blikket ser ut til å variere innenfor de ulike praksisarenaene; somatikk, psykiatri og kommunehelsetjenesten.

Studentene beskriver at de har hatt en utvikling av klinisk blikk gjennom utdanningen. De naturvitenskapelige fagene fremheves som fundament og forutsetning for å utvikle klinisk blikk. Fag som sykepleie, vitenskapsteori og historie oppleves som lite relevante. Det 2

etterlyses strengere krav fra høgskolens side, både i forhold til deltakelse på undervisning og til eksamener.

Konklusjon: Studentenes beskriver at utvikling av klinisk blikk er å se helhet og sammenheng, som er noe mer enn fysisk observerbare bestanddeler. Utgangspunktet for å utvikle denne kompetansen beskrives som egen motivasjon og erfaringer fra praksis.
Description
Dette er forfatters versjon av artikkelen. Forlagets versjon finnes på http://www.idunn.no/ts/nsf/2013/03/indre_motivasjon_og_ytre_krav_-_sykepleiestudenters_utvikli
Publisher
Universitetsforlaget
Journal
Nordisk sygeplejeforskning

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit