Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøviknes, Randi
dc.contributor.authorStruksnes, Solveig
dc.date.accessioned2013-11-12T13:57:40Z
dc.date.available2013-11-12T13:57:40Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationLøviknes, R. & Struksnes, S. (2013). Indre motivasjon og ytre krav. Sykepleiestudenters utvikling av klinisk blikk. Nordisk sygeplejeforskning 3(3), 164-175.no_NO
dc.identifier.issn1892-2678
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/134592
dc.descriptionDette er forfatters versjon av artikkelen. Forlagets versjon finnes på http://www.idunn.no/ts/nsf/2013/03/indre_motivasjon_og_ytre_krav_-_sykepleiestudenters_utviklino_NO
dc.description.abstractIntroduksjon: Studentevalueringer av bachelorutdanningen i sykepleie er relativt entydige med hensyn til å beskrive gapet mellom teori og praksis. Studier viser også at nyutdannede sykepleiere ser ut til å ha manglende handlingskompetanse i møte med pasienter. En del av sykepleierens handlingskompetanse knyttes til å ha klinisk blikk. Nyutdannede sykepleiere får et ”realitetssjokk” når de begynner å arbeide som sykepleiere, og er usikre på sin handlingskompetanse. Den aktuelle studien hadde som utgangspunkt å finne ut mer om hvordan sykepleiestudenter erfarer at de utvikler seg til å bli kompetente sykepleiere innenfor dagens føringer for profesjonsutdanningen og helsetjenesten. Hensikt: Å beskrive sykepleiestudenters ulike erfaringer med utvikling av klinisk blikk. Metode: Kvalitativt design. Fenomenografisk metode. Utvalget besto av 6 studenter i 6. semester ved bachelorutdanningen i sykepleie. Alder 23-40 år. Funn: Studentene har en felles oppfatning av hva klinisk blikk er. De beskriver imidlertid at det kliniske blikket ser ut til å variere innenfor de ulike praksisarenaene; somatikk, psykiatri og kommunehelsetjenesten. Studentene beskriver at de har hatt en utvikling av klinisk blikk gjennom utdanningen. De naturvitenskapelige fagene fremheves som fundament og forutsetning for å utvikle klinisk blikk. Fag som sykepleie, vitenskapsteori og historie oppleves som lite relevante. Det 2 etterlyses strengere krav fra høgskolens side, både i forhold til deltakelse på undervisning og til eksamener. Konklusjon: Studentenes beskriver at utvikling av klinisk blikk er å se helhet og sammenheng, som er noe mer enn fysisk observerbare bestanddeler. Utgangspunktet for å utvikle denne kompetansen beskrives som egen motivasjon og erfaringer fra praksis.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetno_NO
dc.relation.urihttp://www.idunn.no/ts/nsf/2013/03/indre_motivasjon_og_ytre_krav_-_sykepleiestudenters_utvikli
dc.subjectklinisk kompetanseno_NO
dc.subjectklinisk vurderingno_NO
dc.subjectsykepleiereno_NO
dc.subjectutdanningno_NO
dc.subjecttaus kunnskapno_NO
dc.titleIndre motivasjon og ytre krav. Sykepleiestudenters utvikling av klinisk blikk.no_NO
dc.typeJournal articleno_NO
dc.typePeer reviewedno_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808no_NO
dc.source.pagenumber164-175no_NO
dc.source.volume3no_NO
dc.source.journalNordisk sygeplejeforskningno_NO
dc.source.issue3no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel