Om "dronninger og prinser, resten er bare i veien" - elevmedvirkning i teori og praksis
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/134612Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Mikalsen, Hanne, Nes, Kari, & Dobson, Stephen R. (2013). Om "dronninger og prinser, resten er bare i veien" -elevmedvirkning i teori og praksis. Paideia(06), 57-71.Sammendrag
På bakgrunn av data fra et medvirkningsprosjekt i to norske skoler drøfter forfatterne hvordan elevmedvirkning kan forstås, og hvordan det kan praktiseres. I tillegg til å bringe inn sentrale kilder på området framholder de at også andre perspektiver må legges til grunn når elevmedvirkning skal realiseres i dagens skole, ikke minst må «forhandlingsbarnet» og nye oppdragelsesmønstre tas med i betraktningen. Det må også tas hensyn til at ikke alle barns stemme høres like lett. Viktig å merke seg er at elevmedvirkning er en del av selve lærings- og vurderingsarbeidet i skolens fag, ikke bare egne aktiviteter i tillegg til undervisningen. Artikkelen avsluttes med noen anbefalinger til skolen.
Beskrivelse
Fagfellevurdert artikkel publisert i Paideia : tidsskrift for professionel pædagogisk praksis, 2013.