Pedagogiske mapper for digital dokumentasjon og deling av kompetanse
Original version
Higdem, Ulla; Lien, Gudbrand; Sandvik, Kristin (2009) Pedagogiske mapper for digital dokumentasjon og deling av kompetanse Uniped, årgang 32, 3/2009, s. 30–43Abstract
Pedagogiske mapper blir i økende grad nasjonalt og internasjonalt benyttet til dokumentasjon og deling av pedagogisk
kompetanse. I denne artikkelen ser vi nærmere på dette fenomenet, hva
som er rasjonalet bak digitale pedagogiske mapper og hvordan disse kan
benyttes i undervisnings- og kompetansesammenheng. Vi konsentrerer
oss om de sidene ved digitale pedagogiske mapper som har formål om
kompetansevurdering og -deling i høyere utdanning. Med utgangspunkt i
bibliotekets undervisningstilbud, ser vi på digitale mapper knyttet til markedsføring av egen virksomhet. Vårt spørsmål er om pedagogiske mapper gir mulighet for en bredere og mer fyllestgjørende vurdering av pedagogisk kompetanse og utviklingsarbeid, individuelt og kollektivt, enn hva som er mulig innenfor dagens universitets- og høyskolepraksis.