Du er god nok, du trenger ikke være best, men du er god nok: Inn på tunet – Den skjulte pedagogiske skatten
Abstract
Bakgrunn og hensikt:
Hovedtema for denne studien er hvordan Inn På Tunet kan motivere elever til videre
skolegang. Hensikten med studien har vært å finne ut mer om hvordan IPT fungerer som
supplement og som et tilbud for skolen, hvordan bonden på IPT fungerer og rettelegger, og
hvordan det blir samarbeidet mellom de ulike etatene. Studienes diskusjonsdel er rettet mot å
belyse hvordan Inn På Tunet kan motivere elever til å fullføre skolen.
Design og metode:
Studien er gjennomført etter en kvalitativ metode. Det ble utført semi strukturerte intervju.
Hvor jeg intervjuet fem Inn På Tunet bønder som arbeider i tre ulike fylker. Intervjuanalyser
er gjort ut fra et konstruktivistisk grounded theory design, basert på Charmaz design.
Resultater:
Funnene viser at IPT som alternativ opplæringsarena kan funger godt for enkelte elever. Det
er ingen IPT-gårder som er like, og bøndene på gården har en fremtredende rolle i tilbudets
kvalitet. Ikke alle elever har, eller trenger, et slikt tilbud, men for noen kan dette være et godt
vellfungerende tilbud fra skolen. Det er mangel på alternative opplæringsarenaer, og IPT kan
være et godt tilbud som skolen kan bruke.
Nøkkelord:
Inn på tunet, taus kunnskap, alternativ opplæringstilbud, mestring, motivasjon,
selvoppfatning, tilpasset opplæring, økologisk teori, sosial læringsteori, sosial kognitiv teori,
sosiokulturell læringsteori.