Internationalising the school - critical perspectives on the «globalisation»- process of the Nordic school
Working paper
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144796Utgivelsesdato
1999Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Notatet inneholder tre artikler som er forberedt som faglige innlegg til seminarer og konferanser. Det
første handler om utviklingen av norsk skole som enhetsskole og omsorgsskole og hvordan reformene
på -90-tallet tematiserer eller truer de verdiene som ligger til grunn for skolen slik vi har kjent den og
ble lagt fram som et foredrag med en ganske muntlig form. Det neste bidraget utdyper kjennetegnene
for den norske skolen som kontrast til skolen i Sverige og Danmark og diskuterer særskilt hvordan
læreplanene tar opp «internasjonalisering» som trend og tema. Det siste bidraget diskuterer problemer
rundt den faglige identiteten til et tema som «internasjonalisering» og «globalisering» anvendt på
skolen.
This report consists of three independent papers prepared for seminars and conferences. The first
deals with the recent development of the Norwegian educational system and raises questions whether
this endangeres valuable traditions of the system. The paper was presented as a talk to an audience
of students and colleagues in Frankfurt aM, Germany, and I have kepi the initial colloquial form of the
paper. The second expands on the communalities of the Nordic educational systems, and criticises
the development regarding the topic of «internationalisation» in the curriculum. The last paper focuses
on particular curriculum problems as to how and why «global education» needs to develop to gain
stronger impetus on the curriculum in the age of «globalisation»
Utgiver
Høgskolen i LillehammerSerie
Arbeidsnotat82