• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Arbeidsnotat
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Arbeidsnotat
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Internationalising the school - critical perspectives on the «globalisation»- process of the Nordic school

Nordkvelle, Yngve Troye
Working paper
Thumbnail
Åpne
Arbeidsnotat 821999.pdf (308.2Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144796
Utgivelsesdato
1999
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Lillehammer Arbeidsnotat [69]
Sammendrag
Notatet inneholder tre artikler som er forberedt som faglige innlegg til seminarer og konferanser. Det

første handler om utviklingen av norsk skole som enhetsskole og omsorgsskole og hvordan reformene

på -90-tallet tematiserer eller truer de verdiene som ligger til grunn for skolen slik vi har kjent den og

ble lagt fram som et foredrag med en ganske muntlig form. Det neste bidraget utdyper kjennetegnene

for den norske skolen som kontrast til skolen i Sverige og Danmark og diskuterer særskilt hvordan

læreplanene tar opp «internasjonalisering» som trend og tema. Det siste bidraget diskuterer problemer

rundt den faglige identiteten til et tema som «internasjonalisering» og «globalisering» anvendt på

skolen.

This report consists of three independent papers prepared for seminars and conferences. The first

deals with the recent development of the Norwegian educational system and raises questions whether

this endangeres valuable traditions of the system. The paper was presented as a talk to an audience

of students and colleagues in Frankfurt aM, Germany, and I have kepi the initial colloquial form of the

paper. The second expands on the communalities of the Nordic educational systems, and criticises

the development regarding the topic of «internationalisation» in the curriculum. The last paper focuses

on particular curriculum problems as to how and why «global education» needs to develop to gain

stronger impetus on the curriculum in the age of «globalisation»
Utgiver
Høgskolen i Lillehammer
Serie
Arbeidsnotat
82

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit