• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Forskningsrapport
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Forskningsrapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evaluering av LæRe-prosjektet i Oppland : læreplanarbeid, refleksjon og læring

Overland, Bjørn
Research report
Thumbnail
View/Open
Forskningrapport 391998.pdf (621.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/144867
Date
1998
Metadata
Show full item record
Collections
  • Lillehammer Forskningsrapport [74]
Abstract
Evalueringen viser at LæRe-prosjektet har bidratt til læreres og skolelederes bevisstgjøring og læring, og

viser at det er det praktiske arbeidet som har hatt størst betydning i denne sammenheng. Lærere og

skoleledere har hatt evne og vilje til å arbeide bevisst, målrettet og reflektert med L97 i det problembaserte

arbeidet i prosjekter for og med lærere, og det er liten tvil om at deres handlingskompetanse har utviklet seg i

denne prosessen. Selv om det ikke er mulig å si noe absolutt sikkert om dette, ser det ut til at

bevisstgjøringen og læringen for de flestes vedkommende har vært knyttet til undervisningen og til

relasjonene til elevene, og at LæRe-prosjektet i mindre grad har bidratt til bevisstgjøring og læring som

omfatter lærer- og skolenivået. Refleksjon i lærerteam og i samlet kollegium, skriftlighet, ekstern veiledning

og erfaringsdeling, har i høy grad bidratt til den bevisstgjøringen og læringen som har funnet sted i LæRe-

.prosjektet. Mangel på tid har vært et stort problem i LæRe-prosjektet, og kan betraktes som en av de største

hindringene for læreplanarbeidet i de skolene som har deltatt i prosjektet. Videre er det et problem at skoler

ser ut til å legge et harmoniperspektiv til grunn for arbeidet med læreplanen, og at det derfor ikke oppfattes

som legitimt å komme med faglig kritikk rettet mot kolleger eller skolen som organisasjon. Beredskapen til å

møte slik kritikk på en konstruktiv måte, ser ut til å være liten i skolen.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer
Series
Forskningsrapport
39

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit