Ledelse for læring og endring - Rapport fra en spørreundersøkelse blant skoleledere i videregående skoler i Oppland
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144935Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne rapporten presenterer resultater fra en spørreundersøkelse til alle skoleledere i de
videregående skoler i Oppland. Undersøkelsen ble gjennomført vinteren/våren 2007.
Foranledningen var at skolelederne deltok i studiet ”Ledelse av skoler i utvikling” (2005-
2007) ved Høgskolen i Lillehammer, som ble gjennomført på oppdrag fra Oppland
fylkeskommune, Fylkesopplæringssjefen (FOS). Det er for tiden forventninger om at skoler
skal utvikle seg som ”lærende organisasjoner” og som ledd i det utvikle sin vurderingskultur.
I følge skolepolitiske dokumenter har norske skoler for svak vurderingskultur og de vet for
lite om egen måloppnåelse. Studiet ”Ledelse av skoler i utvikling”, som samlet rektorer og
avdelingsledere ved de 14 videregående skolene i Oppland samt utdanningsadministrasjonen i
Oppland fylkeskommune, totalt 110 studenter, tok opp tema som ledelse, skolekultur og
aksjonslæring, ut fra den hensikt å bidra til å utvikle skolene som lærende organisasjoner. Ved
avslutningen av studiet ble deltakerne invitert til å svare på et webbasert spørreskjema hvor de
kunne si sin mening om studiet de hadde deltatt i og samtidig besvare en del spørsmål
angående lærings- og vurderingskultur ved egen skole. Resultatene viser blant annet at det var
delte meninger om studiet, og også at det er svært delte meninger om situasjonen ved egen
skole. Rektorene er gjennomgående mer positive i sine vurderinger av egen lærings- og
vurderingskultur enn avdelingslederne er.