• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Forskningsrapport
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Forskningsrapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En narrativ beretning om et prakademisk utviklingsarbeid: Profileringsdokument

Skyttermoen, Torgeir
Research report
Thumbnail
View/Open
Skyttermoen 158 2013.pdf (1.107Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/144955
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Lillehammer Forskningsrapport [74]
Abstract
En viktig målsetning for studier innen høyere utdanning er at de skal være

relevante slik at studentene er rustet til å møte arbeidsliv og videre lærings- og

utviklingsbehov. Mange aktører etterlyser et større innslag av praksiskomponenter innen

høyere utdanning. Gjennom studiet Bachelor i organisasjon og ledelse (BOL) ved

Høgskolen i Lillehammer er det ivaretatt gjennom utvikling av det vi benevner som et

prakademisk studium, hvor både praksisrelaterte og akademiske komponenter er

integrert i studiet.

Gjennom dette profileringsdokument for vurdering av kvalifisering til førstelektor,

blir sentrale komponenter for utviklingsprosessen av meg som fagperson innen

organisasjon og ledelse i høyere utdanning presentert. Samtidig er

profileringsdokumentet en dokumentasjon av et utviklingsarbeid knyttet til et konkret

prakademisk studium, BOL. Narrativ beretning er valgt som metodisk tilnærming og

innebærer at egne handlinger og vurderinger, sammen med dokumentasjon og dialoger,

er det empiriske grunnlaget for dokumentet. I profileringsdokumentet gis det også en

klargjøring av hva som tilligger fenomenet prakademisk studium, det presenteres egne

faglige kompetanseelementer og viktige rammebetingelser for igangsettingen av

utviklingsprosessen. Sentrale bidrag for BOL-studiets prakademiske utforming har vært

emner som prosjektledelse og studenttrainee, samt et utvalg av enkelttiltak som

alumniordning, ePortfolio, fjellseminar og medstudentevaluering. Studiet har også vært

gjennom en utviklingsprosess siden oppstarten i 2005, og foretatt noen viktige

revideringer Det har vært med på å bidra til at studiet så langt har vært vellykket, med

tanke på både gjennomstrømning av studenter, deres videre karrieremuligheter og

eksterne vurderinger av studiet. Erfaringene fra BOL-studiet har også medført

engasjement ved andre studier hvor komponenter fra BOL har blitt anvendt. Det bidrar

til at den prakademiske utviklingsprosessen kan ha en overføringsverdi for andre studier

gjennom at det både er mulig og ønskelig å ivareta mer tradisjonelle akademiske

elementer i en kombinasjon med større grad av praksisnærhet innen høyere utdanning.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer
Series
Forskningsrapport;
;158

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit