Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkyttermoen, Torgeir
dc.date.accessioned2013-08-20T11:15:00Z
dc.date.available2013-08-20T11:15:00Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0807-2647
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/144955
dc.description.abstractEn viktig målsetning for studier innen høyere utdanning er at de skal være relevante slik at studentene er rustet til å møte arbeidsliv og videre lærings- og utviklingsbehov. Mange aktører etterlyser et større innslag av praksiskomponenter innen høyere utdanning. Gjennom studiet Bachelor i organisasjon og ledelse (BOL) ved Høgskolen i Lillehammer er det ivaretatt gjennom utvikling av det vi benevner som et prakademisk studium, hvor både praksisrelaterte og akademiske komponenter er integrert i studiet. Gjennom dette profileringsdokument for vurdering av kvalifisering til førstelektor, blir sentrale komponenter for utviklingsprosessen av meg som fagperson innen organisasjon og ledelse i høyere utdanning presentert. Samtidig er profileringsdokumentet en dokumentasjon av et utviklingsarbeid knyttet til et konkret prakademisk studium, BOL. Narrativ beretning er valgt som metodisk tilnærming og innebærer at egne handlinger og vurderinger, sammen med dokumentasjon og dialoger, er det empiriske grunnlaget for dokumentet. I profileringsdokumentet gis det også en klargjøring av hva som tilligger fenomenet prakademisk studium, det presenteres egne faglige kompetanseelementer og viktige rammebetingelser for igangsettingen av utviklingsprosessen. Sentrale bidrag for BOL-studiets prakademiske utforming har vært emner som prosjektledelse og studenttrainee, samt et utvalg av enkelttiltak som alumniordning, ePortfolio, fjellseminar og medstudentevaluering. Studiet har også vært gjennom en utviklingsprosess siden oppstarten i 2005, og foretatt noen viktige revideringer Det har vært med på å bidra til at studiet så langt har vært vellykket, med tanke på både gjennomstrømning av studenter, deres videre karrieremuligheter og eksterne vurderinger av studiet. Erfaringene fra BOL-studiet har også medført engasjement ved andre studier hvor komponenter fra BOL har blitt anvendt. Det bidrar til at den prakademiske utviklingsprosessen kan ha en overføringsverdi for andre studier gjennom at det både er mulig og ønskelig å ivareta mer tradisjonelle akademiske elementer i en kombinasjon med større grad av praksisnærhet innen høyere utdanning.no_NO
dc.format.mimetypePDF
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherHøgskolen i Lillehammerno_NO
dc.relation.ispartofseriesForskningsrapport;
dc.relation.ispartofseries;158
dc.titleEn narrativ beretning om et prakademisk utviklingsarbeid: Profileringsdokumentno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.source.pagenumber126no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel