dc.description.abstract | En viktig målsetning for studier innen høyere utdanning er at de skal være
relevante slik at studentene er rustet til å møte arbeidsliv og videre lærings- og
utviklingsbehov. Mange aktører etterlyser et større innslag av praksiskomponenter innen
høyere utdanning. Gjennom studiet Bachelor i organisasjon og ledelse (BOL) ved
Høgskolen i Lillehammer er det ivaretatt gjennom utvikling av det vi benevner som et
prakademisk studium, hvor både praksisrelaterte og akademiske komponenter er
integrert i studiet.
Gjennom dette profileringsdokument for vurdering av kvalifisering til førstelektor,
blir sentrale komponenter for utviklingsprosessen av meg som fagperson innen
organisasjon og ledelse i høyere utdanning presentert. Samtidig er
profileringsdokumentet en dokumentasjon av et utviklingsarbeid knyttet til et konkret
prakademisk studium, BOL. Narrativ beretning er valgt som metodisk tilnærming og
innebærer at egne handlinger og vurderinger, sammen med dokumentasjon og dialoger,
er det empiriske grunnlaget for dokumentet. I profileringsdokumentet gis det også en
klargjøring av hva som tilligger fenomenet prakademisk studium, det presenteres egne
faglige kompetanseelementer og viktige rammebetingelser for igangsettingen av
utviklingsprosessen. Sentrale bidrag for BOL-studiets prakademiske utforming har vært
emner som prosjektledelse og studenttrainee, samt et utvalg av enkelttiltak som
alumniordning, ePortfolio, fjellseminar og medstudentevaluering. Studiet har også vært
gjennom en utviklingsprosess siden oppstarten i 2005, og foretatt noen viktige
revideringer Det har vært med på å bidra til at studiet så langt har vært vellykket, med
tanke på både gjennomstrømning av studenter, deres videre karrieremuligheter og
eksterne vurderinger av studiet. Erfaringene fra BOL-studiet har også medført
engasjement ved andre studier hvor komponenter fra BOL har blitt anvendt. Det bidrar
til at den prakademiske utviklingsprosessen kan ha en overføringsverdi for andre studier
gjennom at det både er mulig og ønskelig å ivareta mer tradisjonelle akademiske
elementer i en kombinasjon med større grad av praksisnærhet innen høyere utdanning. | no_NO |