• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon og næringsutvikling
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon og næringsutvikling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innovasjon og vekst : fører innovasjon til betydelig vekst i reise- og opplevelsesnæringene i Norge?

Hanssen, Carine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave Innovasjon og næringsutvikling vår 2008 Carine Hanssen.PDF (1.507Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/144989
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i innovasjon og næringsutvikling [63]
Abstract
Denne masteroppgaven ser på begrepene innovasjon og vekst innenfor reise- og opplevelsesnæringene i Norge. Hensikten har vært å finne eventuelle sammenhenger mellom innovasjonsaktivitet og vekst for denne næringen. Datainnsamlingen for denne oppgaven har foregått som et samarbeid mellom forfatteren, høgskolen og Norstat, og har basert seg på en spørreundersøkelse blant reise- og opplevelsesnæringene i Norge. I diskusjon rundt innovasjon blir nærliggende begreper som imitasjon, videreutvikling og oppfinnelse trukket frem for å avgrense og oppklare hva som ligger i begrepet innovasjon. Analysen skiller mellom innovasjon innenfor produkt/tjeneste, prosess, marked og organisasjon. Vekstbegrepet inneholder både en økonomisk og en kvalitativ side som blir forsøkt likestilt i analysen, men manglende mulighet til å måle kvalitativ vekst i denne undersøkelsen gjør at den kun er den økonomiske siden som blir undersøkt empirisk i denne oppgaven. Hovedproblemstillingen for oppgaven er ”Fører innovasjon til betydelig vekst?” og denne blir belyst gjennom 3 del problemstillinger.

 Er imitasjon en like effektiv vekststrategi som innovasjon?

 Vokser de som har et bevisst forhold til vekst mer enn andre?

 Er de selskapene som har et bevisst forhold til vekst, også aktive på den innovative og den kvalitative siden?

Resultatene viser at det er forskjeller i omsetningen for de ulike innovasjonstypene når vi ser på hvordan de har blitt fremstilt, altså om det har vært innovasjon eller imitasjon. Det er også ulikheter i omsetningsveksten til foretakene ut fra om de har oppgitt et ønske om vekst, noe som også påvirker innovasjonsaktiviteten deres.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit