Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHanssen, Carine
dc.date.accessioned2009-04-22T11:29:08Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/144989
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ser på begrepene innovasjon og vekst innenfor reise- og opplevelsesnæringene i Norge. Hensikten har vært å finne eventuelle sammenhenger mellom innovasjonsaktivitet og vekst for denne næringen. Datainnsamlingen for denne oppgaven har foregått som et samarbeid mellom forfatteren, høgskolen og Norstat, og har basert seg på en spørreundersøkelse blant reise- og opplevelsesnæringene i Norge. I diskusjon rundt innovasjon blir nærliggende begreper som imitasjon, videreutvikling og oppfinnelse trukket frem for å avgrense og oppklare hva som ligger i begrepet innovasjon. Analysen skiller mellom innovasjon innenfor produkt/tjeneste, prosess, marked og organisasjon. Vekstbegrepet inneholder både en økonomisk og en kvalitativ side som blir forsøkt likestilt i analysen, men manglende mulighet til å måle kvalitativ vekst i denne undersøkelsen gjør at den kun er den økonomiske siden som blir undersøkt empirisk i denne oppgaven. Hovedproblemstillingen for oppgaven er ”Fører innovasjon til betydelig vekst?” og denne blir belyst gjennom 3 del problemstillinger.  Er imitasjon en like effektiv vekststrategi som innovasjon?  Vokser de som har et bevisst forhold til vekst mer enn andre?  Er de selskapene som har et bevisst forhold til vekst, også aktive på den innovative og den kvalitative siden? Resultatene viser at det er forskjeller i omsetningen for de ulike innovasjonstypene når vi ser på hvordan de har blitt fremstilt, altså om det har vært innovasjon eller imitasjon. Det er også ulikheter i omsetningsveksten til foretakene ut fra om de har oppgitt et ønske om vekst, noe som også påvirker innovasjonsaktiviteten deres.en
dc.format.extent1580275 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectinnovasjonen
dc.subjectreiseliven
dc.titleInnovasjon og vekst : fører innovasjon til betydelig vekst i reise- og opplevelsesnæringene i Norge?en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel