dc.description.abstract | Denne studien har to hovedformål. For det første å se om det er noen sammenheng mellom oppnådde resultater i den videregående skolen i Opplandog lederatferd. For det andre å undersøke om det er samsvar mellom skoleeiers beskrivelse av ønsket lederatferd og lederatferdsdimensjonene, endrings-, relasjons- og oppgaveorientert. Ledelsen ved de videregående skolene i Oppland består av rektorer og avdelingsledere. Ved de aller fleste skolene har avdelingslederne ansvar for spesifikke utdanningsprogram, med tilhørende lærere og elever. Skoleeier utarbeider årlige rapporter som viser skolenes resultater innenfor et uvalg resultatindikatorer. Denne studien har basert seg på resultatindikatorene; karakterer, frafall, fravær og grad av elevmedvirkning. Resultatene er spesifisert på utdanningsprogram, og kan derfor ansvarsmessig knyttes til den enkelte avdelingsleder. Begrepet lederatferd er knyttet til lederatferdsdimensjonene, endrings-, relasjons og oppgaveorientert lederatferd. Disse dimensjonene danner den ledelsesteoretiske basisen for Ekvall og Arvonens CPE-modell, og det CPE-instrumentet jeg har brukt for å innhente opplysninger om avdelingsledernes lederatferd. Alle avdelingsledere i den videregående skolen i Oppland ble forespurt om de ville foreta en vurdering av egen lederatferd på basis av CPE-instrumentet. Svarene på disse egenvurderingene ble koblet med resultatdata for den aktuelle avdelingsleder. På bakgrunn av denne koblingen ble det gjennomført en korrelasjonsanalyse og en multippel regresjonsanalyse for å finne eventuelle sammenhenger mellom oppnådde resultater og lederatferd. Analysene av tallmaterialet påviste ingen statistisk signifikante sammenhenger. Et resultat som danner grunnlag for å tenke at det kanskje er andre sammenhenger det kan være like interessant å undersøke, som for eksempel sammenhengen mellom avdelingslederes lederatferd og den enkelte lærers yrkespraksis. I forbindelse med studiens andre hovedformål foretok jeg en gjennomgang av aktuelle dokumenter for å finne hvor det sto noe om ledelse. Jeg fant kun et dokument, og kategoriserte utsagnene om ledelse i forhold til de tre lederatferdsdimensjonene. Utsagnene lot seg lett kategorisere i forhold til de tre dimensjonene, i det de benyttet lett gjenkjennelige formuleringer fra de spørsmål/utsagn som er brukt i CPE-instrumentet. Det faktum at utsagnene var lette å kategorisere i forhold til de tre lederatferdsdimensjonene, og at alle tre dimensjonene var godt representert i utsagnene viste at det er et samsvar mellom skoleeiers beskrivelse av ønsket lederatferd og de benyttede lederatferdsdimensjonene. | no_NO |