Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBang, Per Anders
dc.date.accessioned2011-11-04T13:01:36Z
dc.date.available2011-11-04T13:01:36Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/145005
dc.descriptionThis study has two major goals. Firstly it investigates if it is any link between results and leader behaviour. Secondly it investigates if it is any link between the description of what kind of leadership behaviour the owner of the schools point out and the three leadership behaviours, relation-, change- and taskorientated leadership behaviour. The leader groups at every school consist of the headmaster and a number of department leaders. The responsibility of each department leader can be attached to the result of specific groups of teachers and students, and therefore also specific results. In addition to this I sent a CPE-instrument to each department leader in the county of Oppland. The results of this self-reporting version of the CPE-instrument was linked with the corresponding results for each of the department leaders. These data was set up for a correlation analyses and a multiple regression analyses. The results of these analyses showed no statistical significant links between leader behaviour and results. When it comes to the other major goal of this study, I only found one document with descriptions of what kind of leadership behaviour the owner of the schools sees as important. I categorised each of these descriptions in relationship to the three leadership behaviour dimensions. The result of this categorising is that we can conclude with the fact that it is a link between the owner of the schools description and the leadership behaviour dimensions.no_NO
dc.description.abstractDenne studien har to hovedformål. For det første å se om det er noen sammenheng mellom oppnådde resultater i den videregående skolen i Opplandog lederatferd. For det andre å undersøke om det er samsvar mellom skoleeiers beskrivelse av ønsket lederatferd og lederatferdsdimensjonene, endrings-, relasjons- og oppgaveorientert. Ledelsen ved de videregående skolene i Oppland består av rektorer og avdelingsledere. Ved de aller fleste skolene har avdelingslederne ansvar for spesifikke utdanningsprogram, med tilhørende lærere og elever. Skoleeier utarbeider årlige rapporter som viser skolenes resultater innenfor et uvalg resultatindikatorer. Denne studien har basert seg på resultatindikatorene; karakterer, frafall, fravær og grad av elevmedvirkning. Resultatene er spesifisert på utdanningsprogram, og kan derfor ansvarsmessig knyttes til den enkelte avdelingsleder. Begrepet lederatferd er knyttet til lederatferdsdimensjonene, endrings-, relasjons og oppgaveorientert lederatferd. Disse dimensjonene danner den ledelsesteoretiske basisen for Ekvall og Arvonens CPE-modell, og det CPE-instrumentet jeg har brukt for å innhente opplysninger om avdelingsledernes lederatferd. Alle avdelingsledere i den videregående skolen i Oppland ble forespurt om de ville foreta en vurdering av egen lederatferd på basis av CPE-instrumentet. Svarene på disse egenvurderingene ble koblet med resultatdata for den aktuelle avdelingsleder. På bakgrunn av denne koblingen ble det gjennomført en korrelasjonsanalyse og en multippel regresjonsanalyse for å finne eventuelle sammenhenger mellom oppnådde resultater og lederatferd. Analysene av tallmaterialet påviste ingen statistisk signifikante sammenhenger. Et resultat som danner grunnlag for å tenke at det kanskje er andre sammenhenger det kan være like interessant å undersøke, som for eksempel sammenhengen mellom avdelingslederes lederatferd og den enkelte lærers yrkespraksis. I forbindelse med studiens andre hovedformål foretok jeg en gjennomgang av aktuelle dokumenter for å finne hvor det sto noe om ledelse. Jeg fant kun et dokument, og kategoriserte utsagnene om ledelse i forhold til de tre lederatferdsdimensjonene. Utsagnene lot seg lett kategorisere i forhold til de tre dimensjonene, i det de benyttet lett gjenkjennelige formuleringer fra de spørsmål/utsagn som er brukt i CPE-instrumentet. Det faktum at utsagnene var lette å kategorisere i forhold til de tre lederatferdsdimensjonene, og at alle tre dimensjonene var godt representert i utsagnene viste at det er et samsvar mellom skoleeiers beskrivelse av ønsket lederatferd og de benyttede lederatferdsdimensjonene.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.titleSammenhengen mellom lederatferd og oppnådde resultater blant avdelingsledere i den videregående skolen i Oppland fylkeskommuneno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242no_NO
dc.source.pagenumber63no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel