Hvis vi tar hånd om de små problemene - tar de store problemene hånd om seg selv! : Hvordan organisasjonsendring kan endre organisasjonen
Abstract
Hvordan kan en liten strukturell endring ved at en stilling i personalavdelingen skifter navn og innhold føre til endringer i arbeidsdagen hos enkelte arbeidstakere i en kommune? Hva kan bli endret? Kan arbeidsmiljøet bli endret? Kan holdninger til eget arbeid endres? Kan det gjøre noen forskjell i forhold til sykefravær? Hva kan tiltak være for å forsøke å endre noe i en avdelings arbeidsdag og hvordan ser medarbeiderne på disse endringene? Er det også andre i organisasjonen som må tenke annerledes etter en slik prosess?
Fokuset i denne oppgaven er å se på hva administrasjonen i Lillehammer kommune har iverksatt av tiltak for å øke trivsel og skape en helsefremmende arbeidsplass for renholderne i kommunen. Endringene som her er studert kommer i kjølvannet av prosjektet ”Sammen om å skape trivsels- og helsefremmende arbeidsplasser for renholdere” iverksatt av helsefremmende rådgiver i kommunen. Informantene i undersøkelsen er noen renholdere som har deltatt i prosjektet. Endringer jeg vil belyse omhandler både det arbeidstekniske, altså på det fysiske plan, og det mellommenneskelige og relasjonelle plan. Hva har blitt endret nå i forholdt til hvordan det var før prosjektet tok til? Hvilke mekanismer kan ha påvirket mulig årsak til denne endringen.Som oppgaven vil vise kan iverksatt kurs ha ført til flere endringer. For det første er det klart at mer oppmerksomhet fra administrasjonen og fra den nyopprettede stillingsinnehaver, helsefremmende rådgiver, har hatt betydning. Også innføringen av team har hatt innvirning. Dette for det mest positivt, men også - for noen - med en negativ valør. På det fysiske plan har lære om riktig arbeidsteknikk og riktig bruk av kroppen i et ellers fysisk tungt arbeid blitt påvirket i positiv retning. Dette krever oppfølging om det skal ha permanent virkning. Om fokuset rundt å bruke kroppen riktig for å unngå belastningsskader, eller forsøk på å heve trivselsfaktorer, har påvirket sykefraværet er det vanskelig å si noe om etter så kort tid. Det som derimot viser seg er at en endring i administrasjonen i kommunen har ført til endringer i renholdsavdelingen både når det gjelder fokus på eget arbeid, fokus på egen status og fokus på kollegaer. På sikt kan dette føre forhøyet positivt fokus på egen arbeidssituasjon - noe som igjen kan føre til redusert sykefravær og en mer helsefremmende arbeidsplass.