• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samtaler med barn i barnevernets undersøkelser : hvordan syv saksbehandlere i kommunal barneverntjeneste opplever det å samtale med barn i undersøkelser

Fredriksen, Hege Hedlund
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave H. H. Fredriksen vår 2010.pdf (500.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/145087
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge [92]
Abstract
Temaet for denne oppgaven er samtaler med barn i barnevernets undersøkelser, og

oppgaven er skrevet ut i fra følgende problemstilling:

Del 1. ”I hvilken grad, og hvordan, samtaler saksbehandlere i kommunal barneverntjeneste med det aktuelle barnet når de gjennomfører en undersøkelse etter § 4-3 i barnevernloven? Hva er saksbehandlernes begrunnelser for dette? Hvilke utfordringer opplever saksbehandlerne i disse samtalene?”

Del 2. ”Hva forteller funnene fra del 1?”

For å besvare første del av problemstillingen gjennomførte jeg en kvalitativ studie. Jeg hadde individuelle intervjuer med syv saksbehandlere i en barneverntjeneste i en middels stor kommune. Det viste seg at saksbehandlerne i stor grad samtaler med barn i undersøkelser, men at de har ulik praksis og ulike begrunnelser for måten de gjennomfører disse samtalene på.

Saksbehandlerne opplever utfordringer når det gjelder å samarbeide med foreldrene, at

barnet kan havne i en lojalitetskonflikt, eller at barnet har urealistiske forventinger til

barnevernet. Videre kunne det også oppleves som en utfordring å forholde seg til egne følelser, og å ha tilstrekkelig med tid. Et hovedtema som blir trukket ut av funnene er hvordan saksbehandlerne presenterte seg, og at de i mange tilfeller sa ”vi” i stedet for ”jeg”, selv om det de sa, ikke stemte overens med hva de andre saksbehandlerne fortalte. Andre hovedtemaer er ”etikk i undersøkelser”,

”barn som informanter” og ”barns uttalerett”. Det siste hovedtemaet er ”evidensbasert yrkesutøvelse versus skjønn”. Mine slutninger er at funnene i denne oppgaven forteller at det er en del uklarheter når det gjelder å samtale med barn i undersøkelser. Det kan være

vanskelig å vurdere hvordan man skal vektlegge barnets beste opp i mot andre

bestemmelser i barnevernloven. Store deler av arbeidet i kommunal barneverntjeneste er basert på den enkelte saksbehandlers skjønn. I denne sammenheng etterspør jeg en felles plattform for saksbehandlere basert på evidensbasert kunnskap for å underbygge skjønnsutøvelsen, samt at man i barnevernloven trenger mer avklarende og utdypende formuleringer for å ivareta barnets beste, og dets rettssikkerhet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit