Å være pappa etterpå: Om skilte fedres rolleforståelse etter samlivsbrudd i et postmoderne samfunn
Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvordan skilte fedre forstår sin rolle som deltidsforelder i
det postmoderne samfunnet. Oppgaven har som mål å undersøke hvordan det er å være pappa
etter samlivsbruddet. Dette ses i lys av hva slags hverdagsliv fedre lever sammen barna sine,
hvordan de utøver sitt foreldreskap, hvordan de bearbeider og utvikler relasjonen til barna og
hvordan de selv forstår sin rolle som pappa. For å undersøke dette er det gjennomført fire
intervjuer med skilte fedre, og deres historier blir sett i lys av teorier om foreldreskap, farskap,
skilsmisse og samvær, alt med det postmoderne samfunnet som teoretisk bakgrunnsteppe.
Forståelsen av farsrollen er videre analysert med utgangspunkt i tre overordnede temaer;
generell rolleforståelse, hverdagsliv og relasjoner.I underkapittelet om rolleforståelse skisseres det hva slags roller skilte fedre kan spille for
barna sine, dette både ut fra erfaringer som de intervjuede fedre har og tidligere forskning. Å
være en tilstedeværende far skisseres som det ønskelige. Fedrene som er intervjuet er opptatt
av å ha et hverdagsliv sammen med barna sine, noe som er i tråd med funnene fra andre
undersøkelser omkring farskap etter samlivsbrudd. Samtlige fedre som er intervjuet i denne
oppgaven praktiserer delt bosted for barna sine. Delt bosted tillater mye samvær, og dette
sikrer fedrene en tilstedeværelse i barnas liv som de mener er det viktigste ved farsrollen.
Videre ønsker de å være en naturlig del av barnas hverdagsliv, og ikke bare en «liksompappa»
som barna møter i helger og ferier. Mangel på kontinuerlig oppfølging av barna skildres som
den største utfordringen ved deltidsforeldreskap. Når det gjelder relasjonen til barna avhenger
denne blant annet av hva slags forhold de hadde før samlivsbruddet, hva slags
tilbakemeldinger barna gir til sine fedre og øvrige relasjoner far måtte inngå i. Et interessant
poeng i forhold til relasjonen mellom far og barn er at flere av fedrene legger stor vekt på at
det å være en disiplinerende forelder er en sentral del av deres farsrolle. Oppgaven diskuterer avslutningsvis hvordan forventninger til kjønn og foreldreskap påvirker
foreldreskapsutøvelsen etter samlivsbrudd. Videre drøftes det om man i dagens samfunn
klarer å innfri skilte fedres ønske om å være en nærværende, likestilt forelder etter skilsmisse.
Begge diskusjonene ses i lys av trekk ved det postmoderne samfunnet. At ønsket om likestilt
og nærværende foreldreskap står sentralt hos skilte fedre, samt at deltidsaspektet i farskapet
kommer i andre rekke for informantene, er oppgavens hovedpoenger.