Samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner på krisesenter : ”Hvordan tilrettelegger og gjennomfører krisesentre samtaler med barn i relasjon til kjønn, kultur og utviklingsnivå?”
Abstract
Tema for denne masteroppgaven er samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner på
krisesenter, og oppgaven er skrevet ut fra følgende problemstilling:
Hvordan tilrettelegger og gjennomfører krisesentre samtaler med barn i relasjon til kjønn,
kultur og utviklingsnivå?
For å besvare problemstillingen ble det gjennomført en empirisk undersøkelse. Det ble
gjennomført individuelle intervjuer med 3 ansatte på 2 forskjellige krisesentre, i to forskjellige
fylker.
Det viste seg at ansatte på krisesentre i varierende grad gjennomfører samtaler med barn.
Dette på grunn av at de har ulike rammebetingelser å forholde seg til, og de opplever
rammebetingelsene som utfordringer. Det kom også frem at de var utfordringer i forhold til
barnet, som kjønn, kultur og utviklingsnivå.
Det som teorien viser er at kommunene får rammetilskudd fra staten, men de er ikke
øremerket krisesenter og dermed kan tilskuddet til de forskjellige krisesentrene variere.
I følge Krisesenterlova § 3 er det kommunene som skal sørge for et individuelt tilrettelagt
tilbud på krisesentre, og det er kommunene som skal kvalitetssikre tilbudet et krisesenter har
(Krisesenterlova). Kommuner har forskjellig oppfatning av hva som er et godt nok
krisesentertilbud og dermed kan tilbudet variere fra kommune til kommune.
Noe som ble trukket ut fra intervjuene var at ansatte på krisesentre var avhengig av de
økonomiske rammebetingelsene, for å kunne gjennomføre samtaler. Det var de økonomiske
rammebetingelsene som avgjorde hvor mange ansatte som kunne være på jobb, om de hadde
rom som egnet seg til samtaler, og om de ansatte hadde tid og mulighet til å gjennomføre
samtaler med barn. Rammebetingelser må være på plass for at de ansatte skal kunne
gjennomføre samtaler med barn på en hensiktsmessig måte. Forhold ved barna er også viktig
når det kommer til samtaler. Utfordringer som finnes ved barnet er kjønn, kultur og
utviklingsnivå. Disse utfordringene må også tas hensyn til når samtaler med barn skal
gjennomføres.
Det er viktig at det blir lagt gode rammer rundt en samtale med barnet, og at samtalen foregår
på barnets premisser. Samtalen skal være til barnets beste.