Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArntsen, May Cathrine
dc.date.accessioned2013-01-22T10:11:12Z
dc.date.available2013-01-22T10:11:12Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/145135
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner på krisesenter, og oppgaven er skrevet ut fra følgende problemstilling: Hvordan tilrettelegger og gjennomfører krisesentre samtaler med barn i relasjon til kjønn, kultur og utviklingsnivå? For å besvare problemstillingen ble det gjennomført en empirisk undersøkelse. Det ble gjennomført individuelle intervjuer med 3 ansatte på 2 forskjellige krisesentre, i to forskjellige fylker. Det viste seg at ansatte på krisesentre i varierende grad gjennomfører samtaler med barn. Dette på grunn av at de har ulike rammebetingelser å forholde seg til, og de opplever rammebetingelsene som utfordringer. Det kom også frem at de var utfordringer i forhold til barnet, som kjønn, kultur og utviklingsnivå. Det som teorien viser er at kommunene får rammetilskudd fra staten, men de er ikke øremerket krisesenter og dermed kan tilskuddet til de forskjellige krisesentrene variere. I følge Krisesenterlova § 3 er det kommunene som skal sørge for et individuelt tilrettelagt tilbud på krisesentre, og det er kommunene som skal kvalitetssikre tilbudet et krisesenter har (Krisesenterlova). Kommuner har forskjellig oppfatning av hva som er et godt nok krisesentertilbud og dermed kan tilbudet variere fra kommune til kommune. Noe som ble trukket ut fra intervjuene var at ansatte på krisesentre var avhengig av de økonomiske rammebetingelsene, for å kunne gjennomføre samtaler. Det var de økonomiske rammebetingelsene som avgjorde hvor mange ansatte som kunne være på jobb, om de hadde rom som egnet seg til samtaler, og om de ansatte hadde tid og mulighet til å gjennomføre samtaler med barn. Rammebetingelser må være på plass for at de ansatte skal kunne gjennomføre samtaler med barn på en hensiktsmessig måte. Forhold ved barna er også viktig når det kommer til samtaler. Utfordringer som finnes ved barnet er kjønn, kultur og utviklingsnivå. Disse utfordringene må også tas hensyn til når samtaler med barn skal gjennomføres. Det er viktig at det blir lagt gode rammer rundt en samtale med barnet, og at samtalen foregår på barnets premisser. Samtalen skal være til barnets beste.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.titleSamtaler med barn i vanskelige livssituasjoner på krisesenter : ”Hvordan tilrettelegger og gjennomfører krisesentre samtaler med barn i relasjon til kjønn, kultur og utviklingsnivå?”no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360no_NO
dc.source.pagenumber105no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel