dc.description.abstract | Undersøkelsen har som målsetting å sette fokus på skolegangen for enslige flyktningungdommer og noen forhold i deres livssituasjon som kan fremme en utvikling som leder frem til at de gjennomfører og tilslutt fullfører videregående utdanning. Hvor mange som rapporterer at de faktisk fullfører blir presentert og drøftet. I tillegg blir det drøftet faktorer som kan hemme mestring og deltakelse i skolesituasjonen for enslige flyktningungdommer spesielt. Oppgaven synliggjør kompleksiteten rundt enslige flyktningungdommers motivasjon for og gjennomføring av videregående skolegang. Familiebakgrunn og omsorgsituasjon (i fortid, men spesielt i nåtid) fremstår som viktige faktorer. I tillegg kommer forhold ved ungdommene selv og deres forhåpninger om en utdanning, som igjen vil påvirkes av og påvirke andre forhold.
For å få en helhetlig tilnærming brukes flere innfallsvinkler og tverrfaglig kunnskap om skole, migrasjon, flyktningarbeid og barnevern. Forskning som omhandler andre elevkategorier inkluderes for å belyse teamet fra et overordnet perspektiv, men også fordi det finnes lite spesifikk forskning fra tidligere. Oppgaven skal sees som et bidrag til den pågående utforskningen av enslige flyktningungdommers hverdag, oppvekst og sosialisering i det norske samfunnet. | no_NO |