• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Hadde hun avvist ham, så var det fordi hun ikke visste...” : En studie om helsesøstres arbeid med de yngste barna og deres

Trbonja, Arma
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masteroppgave Helse- og sosialfaglig arbeid med barn og unge Arma Trbonja november 2013.pdf (1.374Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145173
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge [92]
Sammendrag
Jeg er utdannet barnevernspedagog. En av grunnene til at jeg som barnevernspedagog ønsker

å jobbe i barneverntjenesten er for å hjelpe barn som har det vanskelig i sin oppvekst og som

trenger hjelp. Jeg har selv sett betydningen av å være tidlig ute for å kunne hjelpe barna,

spesielt de som trenger det mest. Jeg har også sett at tidlig intervensjon gir bedre prognoser.

Studien min handler om helsesøstre, men også om barnevern. Jeg har ikke jobbet på

helsestasjonsarenaen, hadde lite kjennskap til helsesøsteryrket og ønsket derfor å finne ut av

hva helsesøstre selv ville fortalt om hva de er opptatte av i sin arbeidshverdag. Jeg ønsket

dermed å finne om det var noe sannhet i mytene og snakkingen om at helsesøstre kun er

opptatt av vekt og vaksinering av barna. Mitt tema ble dermed «Helsesøstres opplevelser i

møte med de minste barna og deres familie».

Det har vært viktig å ha en forståelsesramme i forhold til helsesøsteryrket og faget. Mitt tema

omhandler problemstillinger som knytter seg til observasjon av samspill og tilknytning på

helsestasjonen. Som teoretisk forståelsesramme for tolkningen ønsker jeg å benytte

tilknytningsteori, mentalisering og Daniel Sterns teori om selvutvikling.

Jeg har intervjuet 6 helsesøstre i to forskjellige kommuner. Begge kommunene er i

Østlandsområdet. Intervjuene har omhandlet beskrivelser av deres arbeidshverdager, og

fortellinger om møter med barn og deres foreldre. Vi har også snakket om hva som skaper

bekymring hos dem, og de har gitt eksempler på hva den enkelte gjør i disse ulike

situasjonene. Jeg har brukt den teoretiske forståelsesrammen til å analysere og tolke

helsesøstrenes fortellinger, og trukket bl.a. inn hvordan tidlig intervensjon kan gjøres mulig

ved å kunne oppdage risikoutsatte barn så tidlig som mulig.

Studien viser at helsesøstre er opptatte av omsorgssystemet i stor grad, og at meningene de

gjør seg opp om barn i stor grad har sammenheng med hvordan de har opplevd foreldrene.

Handlingsrom i forhold til både veiledning, videre henvisning til andre instanser og meldinger

til barneverntjenesten viser seg å være bestemt av kartleggingsverktøy i større grad enn deres

egen magefølelse og vurderingsgrunnlag. Relevante faktorer er også tid, ressurser og

holdninger hos helsesøstre som innebærer en avventing i forhold til å se om det skjer endring

hos et barn eller hos foreldre fra de gangene de møtes. Denne kunnskapen vil kunne bidra til

en større forståelse i forhold til muligheten til å oppdage risikoutsatte barn, for å kunne bidra

til hjelp så tidlig som det første leveåret i barnets liv.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit