• Bruk av metaforer om kjemiske bindinger i kreativ skriving 

      Øyehaug, Anne Bergliot; Holt, Anne (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      I denne studien undersøkes elevers bruk av metaforer i kreative tekster om kjemiske reaksjoner. I norsk skole har det etter innføring av læreplanen for kunnskapsløftet (LK06) vært fokus på de grunnleggende ferdighetene å ...
    • Elevers forståelse av naturvitenskapens egenart (NOS) 

      Øyehaug, Anne Bergliot; Kristensen, Petter Dale (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Denne artikkelen presenterer en studie av seks elever (13–16 år) sin forståelse av naturvitenskapens egenart. Forståelse av naturvitenskapens egenart regnes å være sentralt for et individs evne til å ta informerte beslutninger ...
    • Folkehelse og livsmestring: Potensiale for tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen 

      Øyehaug, Anne Bergliot; Martinsen, Marianne (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      I denne studien har vi sett nærmere på potensialet for tverrfaglig undervisning om folkehelse og livsmestring i lærerutdanningen ved å undersøke emneplanene i ulike fag. Vi har undersøk emneplaner i fagene naturfag, ...
    • Inclusive STEM Teaching from a Language Perspective: Teacher Learning in a Professional Development Program 

      Smit, Jantien; Chisari, Lucia Beatriz; Kouns, Maria; Øyehaug, Anne Bergliot; Savelsbergh, Elwin; Hajer, Maaike (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Worldwide, pupils with migrant backgrounds do not participate in school STEM subjects as successfully as their peers. Migrant pupils’ subject-specific language proficiency lags behind, which hinders participation and ...
    • Læreres bruk av spørsmål før gjennomføring av et eksperiment 

      Øyehaug, Anne Bergliot; Ebbesen, Kristin; Lunde, Lisa Kristina; Danbolt, Anne Marit Vesteraas (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This study analysed data in Norwegian classrooms in which teachers worked with the same materials and classroom activities, investigating teachers’ use of strategies to promote interaction and scaffolding when participating ...