Folkehelse og livsmestring: Potensiale for tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2023, 17 (2), 77-97. 10.23865/up.v17.5195Abstract
I denne studien har vi sett nærmere på potensialet for tverrfaglig undervisning om folkehelse og livsmestring i lærerutdanningen ved å undersøke emneplanene i ulike fag. Vi har undersøk emneplaner i fagene naturfag, kroppsøving, Pedagogikk og elevkunnskap (PEL), samfunnsfag, Kristendom, Religion, Livssyn og Etikk (KRLE), norsk og matematikk. Det anvendes dokumentanalyse for å få innblikk i hvordan fagovergripende kompetanser, sentrale perspektiver knyttet til folkehelse og livsmestring og undervisningspraksiser er ivaretatt i emneplanene. Vi finner at noen av de fagovergripende kompetansene (for eksempel kritisk- og vitenskapelig tenkning) er godt ivaretatt i de ulike fagenes emneplaner, mens andre nesten ikke er nevnt (for eksempel kreativitet og fremtidstenkning). Perspektiver knyttet til identitet, selvbilde, verdivalg, relasjoner og respekt er alle relevante for folkehelse og livsmestring og er som helhet godt ivaretatt i emneplanene. Imidlertid er det kun emneplanene i naturfag og kroppsøving som nevner helse. Emneplanene legger til en viss grad opp til felles fagovergripende kompetanser, like innholdselementer i folkehelse og livsmestring og undervisningsstrategier i samme semester. Dette viser at det er gode muligheter for å samarbeide om temaet folkehelse og livsmestring på tvers av fag. Folkehelse og livsmestring: Potensiale for tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen
Description
"Opphavsrett (c) 2023 Anne Bergliot Øyehaug, Marianne Martinsen
Creative Commons License
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens."