dc.contributor.author | Berg, Bjørn | |
dc.contributor.author | Knudsmoen, Hege | |
dc.date.accessioned | 2014-05-05T13:04:11Z | |
dc.date.available | 2014-05-05T13:04:11Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7671-935-2 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/194618 | |
dc.description.abstract | Denne rapporten omhandler kandidater som avsluttet sin utdanning i 2011 og 2012 på en del av bachelorutdanningene
ved Høgskolen i Hedmark: BA i landbruksteknikk, BA i utmarksforvaltning, BA i animasjon, BA i virtuell kunst
og design, BA i visuell simulering, BA i musikkproduksjon, BA i musikk management, BA i folkehelse. Senter for
praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Hedmark har utført oppdraget på vegne av Høgskolen
i Hedmark. Hovedformålet med denne undersøkelsen har vært å få en tilbakemelding fra de ferdig utdannete
kandidatene etter overgangen til arbeidslivet om arbeidssituasjon og sammenhengen mellom utdanningen og de
stillingene de hadde fått. Denne undersøkelsen er i hovedtrekk lik den undersøkelsen som ble gjennomført i 2013 for
profesjonskandidatene ved Høgskolen i Hedmark (Knudsmoen og Berg 2013).
Undersøkelsen ble gjennomført ved hjelp av Quest Back som en spørreundersøkelse rettet mot kandidatene som
fikk vitnemål i 2011 og 2012 på utdanningene nevnt ovenfor. På tre av utdanningene ble 2010-kullene også tatt med,
mens musikkproduksjon bare har uteksaminert ett kull. I alt ble 257 kandidater uteksaminert og svarprosenten var
49,8. Dette er en god del høyere enn for tilsvarende undersøkelser for bachelorstudenter som er gjennomført i de
siste årene (Arnesen 2010, Karrieresenteret og TNS Gallup 2011, Rambøll 2008, Støren mfl. 2012, Knudsmoen og
Berg 2013)
Undersøkelsen ble konsentrert rundt tema som begrunnelser for valg av studietilbud, tilfredshet med utdanningen,
utdanningens relevans, utdanningens samsvar med forventinger, behov for videreutdanning, anbefaling av studiet for
andre og mulige forbedringer av studietilbudet.
Undersøkelsen viste at mange av de faktorene som var viktige ved valg av studietilbud også var relevant ved valg
av første jobb. 57 prosent av kandidatene hadde fått jobb, men 1/5 av kandidatene var fortsatt arbeidssøkende og
23 prosent hadde fortsatt å studere etter fullført BA. Av de som var i arbeid hadde 70 prosent fast stilling. 1/3 av
de som var i jobb mente at de var i jobber som ikke var relevant i forhold til det fagområdet de var utdannet for.
Over halvparten hadde fått jobb før det var gått 3 måneder. Kandidatene var spredt over så å si hele landet med den
største gruppen i Hedmark.
31 prosent av kandidatene opplevde utdanningen sin som attraktiv eller svært attraktiv sammenlignet med
konkurrerende BA utdanninger, mens 43 prosent opplevde utdanningen som lite eller svært lite attraktiv. 42 prosent
var fornøyd med den oppfølgingen de hadde fått på arbeidsplassen.
Når kandidatene skulle vurdere sin kompetanse på en del områder så var det enighet om en del utsagn om
arbeidslivskompetanse, kommunikasjons- og formidlingskompetanse, generelle ferdigheter og lederevner, men
samtidig var det ulike oppfatninger av egen kompetanse på flere variabler innenfor disse kompetanseområdene.
2/3 av kandidatene ga uttrykk for at de alt i alt var fornøyd eller svært fornøyd med den utdanningen de hadde fått
ved Høgskolen i Hedmark, mens 13 prosent var misfornøyd eller svært misfornøyd. 43 prosent av kandidatene ville
valgt det samme studiet på nytt, mens 1/3 svarte nei på dette spørsmålet og 1/5 svarte vet ikke. Cirka 80 prosent
av kandidatene ville anbefale sitt BA-studium til andre. Det kom også fram at de fleste kandidatene ønsket seg mer
kontakt med arbeidslivet gjennom studiet. | nb_NO |
dc.description.abstract | English: This research report present results from candidates who completed their education in 2011 and 2012 on a portion
of the bachelor degree programs at Hedmark University College: BA in agricultural engineering, BA in wilderness
management, BA in Animation, BA in virtual art and design BA in visual simulation, BA in music production, BA in
music management, BA in Public Health. The Center for Studies of Educational Practice (SePU) at Hedmark University
College has conducted the research on behalf of Hedmark University College. The main purpose of this study was
to obtain feedback from the candidates about the transition to work about the work situation and the relationship
between education and the positions they had gained. This study is largely similar to the survey conducted in 2013
for professional candidates at Hedmark University College (Knudsmoen and Berg 2013).
The survey was conducted using Questback as a survey aimed at graduates who received diplomas in 2011 and
2012 on programs pointed out above. In three of the BA programs were the 2010 cohorts also included, while music
production had only graduated one group. In all, this was 257 graduates and the response rate was 49.8. This is a
little higher than that of similar studies for undergraduates implemented in recent years (Arnesen 2010, the Career
Center and TNS Gallup 2011, Ramboll, 2008, Storen mfl. 2012, Knudsmoen and Berg 2013).
The survey was focused on topics such as reasons for deciding to study, satisfaction with training and teaching, the
relevance of education consistent with expectations, the need for continuing education, and recommendation of the
study to others, and possible improvements of the courses.
The survey indicated that many of the factors that were important in the choice of courses were also relevant in
selection of the first work. 57 percent of graduates had found jobs, but one fifth of the graduates were still seeking
employment and 23 percent had continued to study after completing their BA degree. Of those who were employed,
70 percent had a fixed position. Third of those in work said they were in jobs that were not relevant to the subject area
they were trained for through their BA. Over half of the candidates had received job before it was gone three months.
The candidates were spread across the entire country, but the largest group was in Hedmark.
31 percent of the graduates experienced their education as attractive or very attractive compared with competing
BA programs, while 43 percent experienced education as little or very unattractive. 42 percent were satisfied with
the attention they had received in the workplace.
When the candidates should assess their competences in some areas, there was agreement on a number of statements
about workplace competence, communication and dissemination skills, general competence and leadership,
but at the same time there were different perceptions of competence in several variables within these areas of
expertise.
2/3 of the candidates stated that they overall were satisfied or very satisfied with the education they had received
at Hedmark University College, while 13 percent were dissatisfied or very dissatisfied. 43 percent of the candidates
would choose the same BA courses again, while 1/3 answered no to this question and 1/5 of the candidates did
not know. Approximately 80 percent of the candidates would recommend their BA degree program to others. It also
emerged that most candidates wanted more contact with the practical work throughout their study. | en |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Rapport;5/14 | |
dc.subject | Spørreundersøkelse blant BA-kandidater | nb_NO |
dc.subject | Overgangen fra utdanning til arbeidsliv | nb_NO |
dc.title | «BA-kandidaters vurdering av overgangen fra utdanning til arbeidslivet». Kandidatundersøkelse av utvalgte bachelorutdanninger ved Høgskolen i Hedmark avsluttet 2011 og 2012. | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 60 | nb_NO |