dc.contributor.author | Gulliksen, Siri | |
dc.contributor.author | Skytterholm, Anne Cathrine | |
dc.date.accessioned | 2014-08-27T15:31:54Z | |
dc.date.available | 2014-08-27T15:31:54Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/218197 | |
dc.description.abstract | Formålet vårt med masteroppgaven har vært å undersøke om det er samsvar mellom
hensikten til styringsdokumentene og elevens opplevelse av spesialundervisning på 5. -7.
trinn. Videre ønsket vi å utforske hvorvidt eleven opplever å ha faglig utbytte av
spesialundervisningen, og om de selv opplever følelsen av likeverd, inkludering, faglig
utbytte og tilpasset opplæring.
Oppgaven er skrevet med utgangspunkt i forskning rundt spesialundervisning og teori i
forbindelse med nasjonale styringsdokument og føringer rundt emnet. Videre er det teori om
ulike læringssyn før de drøftes. Dette er relevant sammen med teori om faktorer som påvirker
læring. I feltarbeidet brukte vi en hermeneutisk tilnærming gjennom en kvalitativ
forskningsmetode. 8 elever ble intervjuet ved bruk av semistrukturert intervjuguide. I
oppgaven gjøres det rede for hvordan datamaterialet er analysert med utgangspunkt i
kategorier.
Funn presenteres og drøftes i lys av problemstillingen og de to forskningsspørsmålene.
Dette ses i sammenheng med relevant teori og nasjonale styringsdokumenter. Funnene viser at
våre informanter opplever spesialundervisningen som noe positivt, men at deres sosiale
tilhørighet til egen klasse står sterkest. Videre ser vi at i forhold til de fire prinsippene:
Inkludering, likeverd, tilpasset opplæring og faglig utbytte er tendensen at informantenes
opplevelse av spesialundervisningen samsvarer til en viss grad med hensikten til
styringsdokumentene. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | nb_NO |
dc.title | «Jeg vet ikke hvorfor jeg har det, men jeg liker det»! : Elevens oppleves av spesialundervisning : «Er det samsvar mellom hensikten til styringsdokumentene og elevens opplevelse av spesialundervisningen?» | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 109 | nb_NO |