Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring
Nye registreringer
-
Sjølvrefleksjon som verktøy for bevisstgjering i barnehagen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva i spesialpedagogikk omhandlar pedagogar i barnehage sin sjølvrefleksjon. Oppgåva sitt formål er å få innsikt i korleis refleksjon over eige sjølv i samspel med barn i barnehagen føregår og korleis ... -
Skolen som forebyggende instans : En kvalitativ studie om læreres opplevelse om arbeidet for å forebygge skolevegring
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål: Skoler og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) melder ifra om en økende tendens av skolefravær, som spesielt omfatter skolevegring (Havik, 2018). Skolevegring og høyt skolefravær kan føre til store ... -
En kvalitativ forskningsstudie om hørselshemmedes opplevelser av en tilrettelagt opplæring i forbindelse med inkludering ved bruk av hørselstekniske hjelpemidler
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om en tilrettelagt opplæring ved bruk av hørselstekniske hjelpemidler har en inkluderende effekt for hørselshemmede elever. Dette ønsker jeg å undersøke gjennom denne ... -
«Man skulle på en måte finne sin plass»: en kvalitativ studie av transnasjonalt adoptertes fortellinger om identitet og tilhørighet i en norsk skolekontekst
(Master thesis, 2020)Problemområde: Hensikten med denne masteroppgaven er å belyse hvordan elever som er adoptert fra utlandet forholder seg til egen identitet i møte med ungdomsskolen. Ungdomsalderen er forbundet med en periode der utvikling ... -
Inkluderende spesialundervisning ved bruk av nettbrett
(Master thesis, 2020)Denne undersøkelsen fokuserer på å få innsikt og forståelse i hvordan ulike profesjonsdeltagere i skolen opplever at bruken av nettbrett kan fremme inkludering i skolen. Problemstilling til denne undersøkelsen er: «Hvordan ... -
Kjønn i spesialpedagogisk politisk utviklingsarbeid: en resepsjonsanalyse av NOU 2019:3 - Nye sjanser -bedre læring. Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp
(Master thesis, 2019-09)Bakgrunn og formål Stoltenbergutvalgets arbeid med NOU 2019:3 har skapt mye oppmerksomhet om at gutter gjør det dårligere i skolen i forhold til standpunktskarakterer. En slik rapport vil sannsynligvis legge skolepolitiske ... -
Hvordan vil implementering av bruken av et ASK-hjelpemiddel forstås i lys av Honneths perspektiver om anerkjennelse?
(Master thesis, 2019)Dette masterprosjektet er inspirert av alle barna jeg har møtt gjennom et langt yrkesliv. Noen av disse barna har vansker med å uttrykke seg verbalt. Som PP-rådgiver har jeg møtt mange fortvilede foreldre og ansatte som ... -
«Kunsten å lære»: Kan trening av eksekutive funksjoner ved hjelp av kunstaktiviteter øke elevenes sosiale kompetanse?
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven er skrevet i tilknytning til prosjektet Kunsten å lære som foregikk i Oppland i 2018. Det er delprosjektet av denne som vil bli presentert. Bakgrunnen for Kunsten å lære har vært å undersøke om et 12 ukers ... -
Skolens arbeid med å avdekke mobbing
(Master thesis, 2019)1. august 2017 trådte et nytt regelverk, med utgangspunkt i en endring av kapittel 9A i opplæringsloven, i kraft. Dette endrer premissene og gir klare føringer for arbeidet med et inkluderende miljø uten mobbing og andre ... -
Livsmestring, på liv eller død. En dekonstruksjon.
(Master thesis, 2018)Dette er et avsluttende arbeid, en masteroppgave, i disiplinen rådgivning og endring, i faget spesialpedagogikk tatt ved Høgskolen i Lillehammer. Teksten er en filosofisk tilnærming og en slags begrepsanalyse av ordet ... -
En kvalitativ studie av PP-tjenesten og barneverntjenesten sin opplevelse av taushetsplikten i det tverrfaglige samarbeidet om barnets beste : Taushetsplikten som en mulighet eller en begrensning i et tverrfaglig samarbeid
(Master thesis, 2018)Oppgaven tar for seg PPT og barnevernet i et tverrfaglige samarbeid hvor både taushetsplikten og barnets beste står sentralt. Det blir drøftet både begrensninger og muligheter med taushetsplikten. Det er gjort lite ... -
En problematisering av sider ved normalitetsideologien ved hjelp av Erving Goffmans stigmatiseringsteori og Julia Kristevas perspektiv på sårbarhet og annerledeshet.
(Master thesis, 2018)Kan vi finne likheter i ulikhetene våre? Hvilken betydning har holdningene våre for møte med annerledeshet? Er sårbarhet en svakhet som kun assosieres med funksjonshemmede mennesker? Kan teoretiske modeller og forståelsesrammer ... -
Inkludering av elever med spesielle behov på en spesialpedagogisk avdeling : En kvalitativ intervjuundersøkelse
(Master thesis, 2018)Målet med denne studien er å se hva spesialpedagoger ansatt på en spesialpedagogisk avdeling legger i inkluderingsbegrepet og hvordan inkludering gjennomføres i praksis. Etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 viser ... -
En undersøkelse av skoleerfaringene til fem unge voksne med Aspergers syndrom.
(Master thesis, 2017)Målet med studien er å fremskaffe mer kunnskap om skoletiden til personer med Aspergers syndrom gjennom å få innsikt i deres egne erfaringer og meninger om den. Temaene som er undersøkt er opplevelser av lærene, tilrettelegging, ... -
Hva kan estetikk bidra med i matematikkfaget?
(Master thesis, 2017)Det er vanskelig å ta til seg kunnskap uten å være åpen, nysgjerrig og ha lyst til å forstå og lære. Vi vet i dag at undervisningen kan berikes med mer utforskende og varierte metoder, og gjennom forskning lærer vi stadig ... -
En inkluderende skole- ingen grenser? : En kvalitativ intervjuundersøkelse
(Master thesis, 2017)Dette prosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som tar opp temaet opplevelser av inkluderende praksis i skolen. Problemstillingen lyder: En inkluderende skole- ingen grenser? Annerledesheten i møte med idealene ... -
Foreldresamarbeid i PP-tjenesten : En kvalitativ undersøkelse om PP-rådgivernes opplevelse av samarbeid med flerkulturelle foreldre
(Master thesis, 2017)Det norske samfunn er stadig i endring. Globalisering og innvandring gjennom de siste 30 år, har ført til at Norge i dag består av en mangfoldig befolkning (Gjervan, Andersen & Bleka, 2006). Med denne studien vil jeg rette ... -
Tilfriskning og sosial nettverksbygging: En kvalitativ studie om jenter med spiseforstyrrelser som eksponerer eget liv og sykdom på sosiale medier
(Master thesis, 2017)Oppgavens tittel: Tilfriskning og sosial nettverksbygging: En kvalitativ studie om jenter med spiseforstyrrelser som eksponerer eget liv og sykdom på sosiale medier Hensikt: I oppgaven studerer jeg jenter med spiseforstyrrelser ... -
En kvalitativ undersøkelse om hvordan barn på flukt utfordrer skolen.
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har barn på flukt i skolen som tema, hvor det blir sett på hvordan målgruppen utfordrer skolesektoren. Gjennom den teoretiske delen vises det til opplæringsloven, tidligere forskning knyttet til nyankomne ... -
Ettåringen i barnehage. Om tilknytning i tilvenning : En kvalitativ studie av barnehagelæreres forståelse, og praksis, i tilknytnings- og tilvenningsarbeid
(Master thesis, 2017)Denne studien har til formål å øke kunnskapen om ettåringen i barnehagen, med fokus på tilknytning i tilvenningsperioden. Som en tilnærming til denne tematikken er det her blitt gjennomført intervjuer med fire barnehagelærere, ...