Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorChandranithi, Bahirtha
dc.date.accessioned2014-09-04T11:34:45Z
dc.date.available2014-09-04T11:34:45Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/218772
dc.descriptionMasteroppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Dette er en masteroppgave i master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Tittelen på oppgaven er «barnehagelæreres oppfatninger om lesing som språkutviklende aktivitet for minoritetsspråklige barn i barnehagen». Dette er en kvalitativ studie av barnehagelærerens erfaringer, tanker og oppfatninger rundt språkutviklings arbeid i barnehagen gjennom å lese for barn. Norsk språk er en utfordring for mange minoritetsspråklige barn, og de har det tøft når de begynner på skolen. Undersøkelser viser at, flere og flere barn får spesialundervisning på norsk når de begynner på skolen. Disse barna har problemer med å følge vanlig undervisning på skolen. Språksutviklingsarbeid er en av de sentrale oppgavene i mange barnehager, og mange barnehager har språk som satsningsområde. Denne oppgaven er en empirisk undersøkelse hvor undersøkelsen ble gjennomført i tre forskjellige barnehager. Ut i fra undersøkelsen prøver jeg å se om boklesing har betydning for minoritetsspråklige barns andrespråkutvikling. For å få svar på min undersøkelse, har jeg lagd denne problemstillingen. Hvordan kan boklesing bidra til å utvikle minoritetsspråklige barns andrespråk i barnehagen? For å få et helhetlig bilde av problemstillingen har jeg lagd disse forskningsspørsmålene. •Hvordan legger barnehagelærere til rette for at barn skal bli lest for i barnehagen? •Hvilken betydning mener barnehagelærere at morsmålstøtte har i barnehagen for å utvikle norsk som andrespråk? Funn fra undersøkelsen Denne undesøkelsen viser at minoritetsspråklige barn utvikler norskspråket i barnehagen gjennom å lese for dem. De tilegner seg større begrepsforståelse og utvikler ordforådet. Både barn og voksne har gode samtaler når de leser. Det gjør at barn utvikler verbaltspråket, og de snakker med både korte og lange setninger når de har samtaler. Alle informantene mener også at både morsmålstøtte og tilrettelegging er viktig for læring av norsk for minoritetsspråklige barn. Funnene fra denne undersøkelsen ble drøftet av aktuelle teori.
dc.description.abstractEnglish: This is a master’s thesis in adapted education at Hedmark University College. The title of the thesis is “Kindergarten teacher’s perceptions of reading as a language-development activity for minority-language children in Kindergarten”. This is a qualitative study of Kindergarten teacher’s experience, thoughts and perceptions around language-development work in Kindergarten through reading to the children. The Norwegian language is a challenge for many minority-language children, so that they have difficulties when they start school. Surveys show that on starting school more and more children are being given special education in Norwegian. These children have problems keeping up with what is being taught in the classroom. Language-development work is a central task in many Kindergartens, and many Kindergartens focus on language. This thesis is an empirical survey, and the survey will be carried out in three different Kindergartens . In this survey, I will attempt to find out if reading books has an impact on the development of a second language in minority-language children. To obtain an answer to my survey, I asked the following question. How can reading books contribute to the development of a second language in minority-language children in Kindergarten? In order to get detailed information about this issue, I have come up with the following research questions: • How do Kindergarten teacher’s arrange for children to be read to in Kindergartens? • What impact do Kindergarten teachers feel that support for the first language in Kindergarten has on developing Norwegian as a second language? Findings from the survey This survey shows that minority-language children develop Norwegian language skills in Kindergarten through being read to. They acquire a greater understanding of concepts and develop their vocabulary. Both the children and the adults have good chats when they read. This means that the children develop verbal language skills, and they use both long and short sentences talking. All the informants also feel that both support for the first language and facilitating this are important for minority-language children in order to learn Norwegian. The findings from this survey were debated in relation to the applicable theory.
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectlesingnb_NO
dc.subjectbarnehagernb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjectminoritetsspråkligenb_NO
dc.subjectspråkstimuleringnb_NO
dc.titleBarnehagelæreres oppfatninger om lesing som språkstimulerende aktivitet for minoritetsspråklige barn i barnehagennb_NO
dc.title.alternativeKindergarten teacher’s perceptions of reading as a language-development activity for minority-language children in nursery schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber80nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel