dc.contributor.author | Merkelbach, Friederike | |
dc.date.accessioned | 2014-09-15T12:10:50Z | |
dc.date.available | 2014-09-15T12:10:50Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/219735 | |
dc.description | Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014. | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne oppgaven ønsker jeg å reflektere omkring musikkopplevelse som fenomen og dens
estetiske og eksistensielle dimensjoner. Jeg belyser musikkopplevelsens rolle i våre liv og
som del av skolehverdagen. Jeg tar utgangspunkt i Varkøys (2010) oppfordring til
musikklærere om at de bør innføre refleksive musikkpedagogiske praksiser for spesielt å ta
vare på det eksistensielle perspektivet ved den musikalske erfaringen slik dette er beskrevet
og fremhevet i Kunnskapsløftet (Utdanningsdirektoratet, 2006a).
Problemstillingen for oppgaven er todelt og lyder som følger: Hvordan kan fenomenet
musikkopplevelse forstås fra et filosofisk, forskningsbasert og empirisk ståsted? Hvilke tanker
gjør et utvalg musikklærere seg om musikkopplevelsens plass i eget liv og som del av
skolehverdagen?
Ved hjelp av filosofer som blant andre Gadamer (2010), Kjerschow (2000) og Vetlesen
(2004) undersøker jeg begrepene ”opplevelse” og ”erfaring” og deres mangetydige
meningsinnhold for slik å bygge en plattform for min videre forståelse av begrepene. Likeså
belyser jeg de estetiske og eksistensielle dimensjonene ved musikk i et teoretisk perspektiv,
før jeg så fokuserer på musikkopplevelsens sentrale rolle i undervisningen. Jeg gjør også rede
for et bredt spekter av musikkpedagogisk relatert forskning som belyser musikkopplevelsens
mangfoldige virkningsområder.
Min problemstilling er todelt: For det første så ønsket jeg å forstå musikkopplevelse fra et
filosofisk, forskningsbasert og empirisk ståsted. For det andre så ville jeg lytte til de tanker
mine informanter gjorde seg om musikkopplevelsens plass i deres egne liv og på skolen og
som de delte meg med i fire kvalitative intervjuer. Gjennom kvalitative intervjuer med fire
musikklærere undersøker jeg så fenomenet empirisk, gjennom å fokusere på den betydning de
mener slike opplevelser har som del av skolehverdagen.
Jeg nærmer meg oppgavens sentrale spørsmål gjennom å fokusere på musikkens egenverdi og
ikke musikkens mange funksjoner. Fordi opplevelser og erfaringer med musikk ikke så lett lar
seg uttrykke med ord men ofte unndrar seg en verbalspråklig sammenheng, har jeg valgt å
bruke en symbolsk parallellhistorie i diskusjonskapittelet, nemlig C. S. Lewis’ Narniafortellingene
for å understreke og forsterke musikkopplevelsens ”ordløse” dimensjoner. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
This study investigates the phenomenon of musical experience and its aesthetic and existential
dimensions. Furthermore, it looks into the meanings that musical experiences are given both
as part of our everyday lives and within the realms of school. As a point of departure, I lean
on Varkøy’s (2010) request to music teachers that they should develop reflective music
educational practices in order to attend to the existential perspectives of musical experiences
such as are described and emphasised in the Norwegian curriculum (Utdanningsdirektoratet
2006b).
The twofold aim of the thesis is as follows: How can the phenomenon of musical experience
be understood from a philosophical, research-based and empirical point of view? How does a
selection of music teachers reflect on the meanings of musical experience in their own lives
and as part of everyday life in schools?
By leaning on philosophers such as Gadamer (2010), Kjerschow (2000) and Vetlesen (2004),
I investigate the concepts of ”experience” and ”perception” and the multitude of ways to
interpret them, in order to built a foundation for my own understanding of these concepts.
Furthermore, I look into the aesthetic and existential aspects of music from a theoretical
perpective, before I move on to focusing on the vital role of musical experience when
teaching music. I further present a broad range of music education-related research studies,
which approaches the phenomenon og musical experience from different angles. The
phenomenon is then investigated empirically through qualitative interviews with four music
teachers, focusing on the significance of musical experience as existing within the realms of
school. The central questions of the thesis are approached through focusing on music’s intrinsic
value, and not on its extra- or non-musical effects. Since the phenomenon under investigation
is not easily captured in words, but often seems to escape when expressed verbally, I have
chosen to use exerpts from C. S. Lewis’ books of Narnia as a symbolic parallel story in order
to underline and enhance the ”wordless” dimensions of musical experience. | en |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | musikkopplevelse | nb_NO |
dc.title | Musikkopplevelse som fenomen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 94 | nb_NO |