Show simple item record

dc.contributor.authorSvendsen, Katrine Wang
dc.date.accessioned2014-09-22T08:20:47Z
dc.date.available2014-09-22T08:20:47Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/220783
dc.description.abstractSiden den første filmen, har det blitt produsert en stor filmer. Med inntoget av fjernsynet økte behovet for filmer ytterligere, og i tillegg ble det produsert en stor mengde fjernsynsserier. Filmene og fjernsynsseriene vi kjenner til i dag hører alltid til en type genre. Denne genretilhørigheten forteller tilskuerne hvordan type film eller fjernsynsserie de skal se på. På denne måten har genrebegrepet blitt en kontrakt mellom de som produserer og de som ser på (Schatz 1981:15-16). Måten genrebegrepet for film og senere fjernsynsserier ble etablert, var i følge Thomas Schatz et resultat av den kommersielle siden av filmskaping. Når en type fortelling ble populær så ønsket tilskuerne mer av det samme. Det ble derfor produsert lignende fortellinger med noen variasjoner, for å tilfredsstille tilskuernes etterspørsel etter underholdning. Gjennom denne repeterte eksponeringen av filmer med like karakterer, lokaler, hendelser og så videre, ble det dermed skapt forskjellige formula. Disse formula ble retningslinjer på hvordan man kunne lage en god film innenfor forskjellige genre (Schatz 1981:16). Etterhvert som de forskjellige genrene vi kjenner i dag ble etablert, som: action, thriller, komedie, drama, skrekk og så videre, er det viktig å merke seg at genre ikke er et statisk begrep eller ideal. Selv om genrefilmer ofte kan se like ut, basert på at tilskuerne blir servert det samme gang etter gang, er genre en prosess som sammen med å referere tilbake til etablerte konvensjoner også skiller seg ut via variasjon og endringer. Hvordan en genre utvikler seg er en samhandling mellom tre nivåer: forventninger, regler/normer og utvalg. For hver nye film som blir laget, blir utvalget for den filmens genren større. Noen elementer som tilhører de tradisjonelle konvensjoner er inkludert, men noen har blitt kuttet ut eller erstattet med andre elementer. På denne måten er ethvert generisk korpus alltid ekspanderende (Neale 1990:56). Gjennomnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Lillehammernb_NO
dc.subjectFilm
dc.titleÅ fange den fiktive virkeligheten : en oppgave som undersøker cinéma vérité-stilens effekt når den brukes i situasjonskomedie og skrekkfilmnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Movie and drama: 170::Movie science: 171nb_NO
dc.source.pagenumber120nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record