Gi meg en pause : om mindfulness i skolen
Abstract
Hvordan kan mindfulness bidra til mindre stress og uro på skolen?
Forskningsspørsmålene er: Hvilke muligheter gir mindfulness på skolen? Kan mindfulness
være en holdning som gir en effekt av mindre stress og uro i klassemiljøet? Kan lærerens
innstilling til mindfulness føre til flere tilstedeværende opplevelser? Kan innføringen av
mindfulness på skolen eller i klasserommet føre til en økende positiv eller negativ
innstilling av mindfulness hos læreren?
Ved å ta i bruk aksjonsforskning samarbeidet jeg her med to andre lærere på to ulike skoler
for å finne svar. I løpet av fire uker januar 2014, utførte forsker og medforsker
mindfulnessøvelser sammen med elevene i klasserommet. I tillegg utførte læreren
mindfulnessøvelser sammen med elevene uten forskeren til stede. Lærerne ble intervjuet av
forsker før og etter undersøkelsen, og totalt 312 vurderingsskjemaer ble benyttet før og
etter mindfulnessøvelser. Det vi fant ut var blant annet dette:
· Både elever og lærere i denne forskningen syntes det var interessant å prøve noe
nytt, og de ser mulighetene som mindfulness gir i en hektisk skolehverdag. Da
elevene fikk blant annet spørsmål om å kjenne etter hvordan de har det, viste det
seg at de har det bedre med seg selv umiddelbart etter øvelsene, enn før. Også når
mindfulness har vart over tid, kjenner elevene at de har det bedre med seg selv.
· Elever som lærerne oppfattet som ”urolige eller stresset” kom spesielt godt ut av
det når vi benyttet mindfulnessøvelser i klasserommet.
· Lærerne som var medforskere hadde forskjellig utgangspunkt. Lærer 1 kjente noe
til mindfulness fra før, lærer 2 hadde ingen kjennskap til mindfulness. Lærer 1
bestemte seg tidlig for å videreføre mindfulness i klasserommet også etter
undersøkelsen. Etter å ha blitt kjent med mindfulness, ville også lærer 2 videreføre
mindfulness i sitt arbeid på skolen.
Her-og-nå øyeblikkene står sentralt i denne oppgaven. Samtidig løftes det fram hvordan
psykisk helse med fokus på stress og uro har betydning for lærernes og elevenes liv.