• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge MASBU
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge MASBU
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Skolen - en gave til alle hjelpetjenester" : en kvalitativ studie om tverrfaglig samarbeid og forebyggende arbeid i skolen

Mangen, Silje
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave Helse- og sosialfaglig arbeid med barn og unge Silje Mangen Mai 2014.pdf (1.261Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/220867
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge MASBU [113]
Abstract
Skolen er den arenaen hvor alle barn mellom 6 og 16 år befinner seg og det er her det kan

gjøres en innsats med det forebyggende arbeidet. Selv om skolen skal være styrt av et førevar

prinsipp viser forskning at det ofte er vente-å-se holdningen som er gjeldende. Det har

de siste årene blitt satt fokus på forebyggende arbeid i stedet for behandling og i den

sammenheng er hensikten med denne oppgaven å se på om tverrfaglig samarbeid kan være

et verktøy for å få til et forebyggende arbeid med det psykososiale skolemiljøet.

Jeg har tatt utgangspunkt i teori om forutsetninger og utfordringer for tverrfaglig samarbeid

hentet fra Glavin & Erdal (2013) og Ødegård (2009) og sett på hva tverrfaglig samarbeid i

skolen kan bidra med. Videre har jeg brukt Mrazek & Haggerty (1994) sine definisjoner av de

tre nivåene for forebygging og knyttet det opp mot tverrfaglig samarbeid i skolen. Jeg har

også gjort rede for psykisk helse og viktigheten av å forebygge for å unngå utviklingen av

psykiske vansker.

Min studie har en vitenskapsteoretiske forankring i sosialkonstruktivismen. Metodene som

er brukt i denne studien for å samle inn data er individuelle intervju og ikke-deltakende

observasjon. Jeg har gjennomført et semistrukturert intervju med seks deltakere hvor fire av

de har sosialfaglig bakgrunn og to har en pedagogisk bakgrunn. De har alle erfaring med

tverrfaglig samarbeid og har kontakt med skolen daglig eller på jevnlig basis. Jeg har også

vært med og observert på et tverretatlige teammøte for å få en innsikt i hvordan tverretatlig

samarbeid fungerer i praksis.

I denne undersøkelsen var det fem hovedfunn som var sentrale; tiltak for å fremme det

psykososiale miljøet, forutsetninger for et godt tverrfaglig samarbeid, kunnskapsformidling,

spenninger mellom profesjonene og organisering. Funnene indikerer at det er noen

spenninger mellom profesjonene som kan ha en sammenheng med at det er flere

grunnleggende forutsetninger som forankring i skolesystem og lovverk og avklaring av rolle

og arbeidsoppgaver som ikke er på plass enda. Når de grunnleggende forutsetningene ikke

er på plass kan det føre til at det blir mer flerfaglig jobbing internt i skolen. Det er viktig med

et helhetlig tilbud rundt barn, men for at det skal være et verktøy for det forebyggende arbeidet i skolen må forutsetningene være på plass slik at det er mulighet til å få til et

tverrfaglig samarbeid mellom pedagogene og de andre yrkesgruppene.

Det er behov for å finne ut av om man skal ha andre yrkesgrupper inn i skolen og hvordan

det skal organiseres. Implikasjoner for videre forskning kan være å evaluere hvordan

tverrfaglig samarbeid internt fungerer i dag for å se på hvilken virkning det har og om man

virkelig skal satse på det.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit