Barns væremåte i klasserommet : 14 skoleansattes opplevelse av barndoms- og samfunnsrelaterte utfordringer i klasserommet
Abstract
Den moderne barndom og barns oppvekstsvilkår er fenomener som blir tatt opp til debatt med jevne mellomrom. Barns levekår og væremåte er noe som de fleste har et forhold til, kanskje fordi man jobber med barn eller fordi man er forelder eller har noe med barn å gjøre på andre måter. Det har skjedd store endringer på dette området, slik at generasjonen som vokste opp på femti- sekstitallet kan berette om en helt annen barndom og oppvekst enn den som er i dag. Disse endringene har også skapt en del bekymringer rundt barns væremåte i dag.
I opplæringsloven, kapittel 9a (Utdanningsdirektoratet, 2010) slås det fast at alle elever har rett til et godt psykososialt miljø i skolen. Hva som legges i et «godt psykososialt miljø» er ikke entydig og konkret, men avhengig av hver enkelt menneskes oppfatning av begrepet. I skolesammenheng hører man stadig om at det psykososiale miljøet er preget av atferdsmessige og oppmerksomhetsmessige utfordringer. Spørsmålet mange stiller seg i denne forbindelsen er hvordan dette kan henge sammen. Formålet med denne oppgaven er nettopp å se dette spørsmålet i sammenheng med dagens barndom og oppvekstsvilkår. Problemstillingen min ble derfor følgende: «Hvordan påvirker endringer i barndommen skolebarns væremåte?»