• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosial mobilitet i skolen. Hvilke sammenhenger er det mellom foresattes utdanning og elevenes deltakelse i det faglige og sosial felleskapet. Hvordan kan læreren motvirke sosial reproduksjon gjennom sin kontakt med elev og foresatte?

Jordet, Dag Tore
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Jordet.pdf (47.12Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/224727
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH [228]
Abstract
Norsk:

Denne masteroppgaven er skrevet under masterstudiet i tilpasset opplæring ved Høgskolen i

Hedmark. Egne forskningsfunn bygger på SPEED (The Function of Special Education) -

undersøkelsen som er et samarbeid mellom høgskolene i Hedmark og Volda der elever fra 5.–

9. trinn blir kartlagt. Fokuset er spesialundervisning, men materialet som bygger på besvarte

spørreskjema fra ca. 3500 elever, samt foreldre, assistenter og lærere fra Lillehammer og

Ålesund, danner også grunnlag for å se etter andre sammenhenger. I dette datamaterialet har

jeg lett etter mulige årsaker til lav sosial mobilitet.

Norsk skole har hatt et ønske om å bygge ned tersklene for sosial mobilitet, uten å lykkes i

stor grad. En direkte årsak til lav sosial mobilitet kommer av større frafall i videregående av

elever med foresatte som har lav utdannelse. Av elevene som ikke fullfører videregående

skole på normert tid har en stor del svakere faglige resultater allerede både ved avslutningen

av 10. trinn og fra inngangen til ungdomskolen. Her viser utviklingen at ulikheter i

skolekarakterer på bakgrunn av foresattes utdanningsnivå var noe større i de første årene etter

innføringen av kunnskapsløftet enn i årene før (Bakken, 2012, s. 26). Det må derfor letes etter

mulige årsaker under hele grunnskoleløpet.

Oppgaven min er delt opp i to deler, en analyse- og drøftingsdel og en tiltaksdel. Første del,

analyse- og drøftingsdelen, utgjør hoveddelen i oppgaven og søker etter svar på den primære

problemstillingen: Hvilke sammenhenger er det mellom foresattes utdanning og elevens

deltakelse i det faglige og sosiale fellesskapet?

I første del har jeg sett på hvordan teoriene til Michel Foucault, Pierre Bourdieu og Axel

Honneth kan tolkes i forhold til den primære problemstillingen. Disse teoriene bruker jeg som

bakgrunn for tolkning og drøfting av funnene i undersøkelsesdelen.

I undersøkelsesdelen sammenligner jeg forskjellige faktorer med mors utdanningsnivå. I den

påfølgende drøftingen analyserer jeg funnene ut fra teorier av Foucault, Bourdieu og Honneth

som omhandler klasse, diskurs og forskjellige former for kapital og anerkjennelse. I oppgavas

andre del blir teoriene og tolkning av funnene forsøkt og satt inn i en undervisningshverdag

for å se hvordan mine funn og mulige sammenhenger kan omsettes i virkningsfulle tiltak.

Disse tiltakene er et svar på den sekundære problemstillingen; hvordan kan læreren motvirke

sosial reproduksjon gjennom sin kontakt med elev og foresatte?
 
English:

This thesis is written under the master's program in Adapted Needs Education at Hedmark

University College. Individual research findings based on the SPEED (The Function of

Special Education), survey, - a collaboration between colleges in Hedmark and Volda where

students from grades five to nine are mapped. The focus is on special education, but the

material based on questionnaires from about. 3500 pupils and parents, assistants and teachers

from Lillehammer and Ålesund, forms the basis to look for other correlations. In these data, I

have looked for possible causes of low social mobility.

Norwegian schools have attempted to reduce the thresholds for social mobility, without great

success. A direct cause of low social mobility is the higher dropout rate in secondary school

students with parents who have low education. Students who do not complete high school at

the normal time have weaker academic performance both at the end of 10th grade and at the

start of secondary school. It shows the trend that differences in grades on the basis of parental

education was somewhat greater in the first years after the introduction of the national

curriculum “Kunnskapsløftet,” than the year before (Bakken, 2012, p 26). It is therefore

necessary to attempt to identify possible causes during both primary and lower secondary

education.

My paper is divided into two parts, an analysis and discussion and an initiative section. The

first part, constitutes the bulk of the thesis and searches for answers to the primary research

question: What are the connections between parental education and student participation in

academic and social communities?

In the first part, I see how the theories of Michel Foucault, Pierre Bourdieu and Axel Honneth

can be interpreted in relation to the primary issue. These theories are used as a background for

interpretation and discussion of findings in the study section.

In the survey section I compare different factors with maternal education levels. In the

ensuing discussion, I analyze the findings from the theories of Foucault, Bourdieu and

Honneth concerning class, discourse and various forms of capital and recognition. In the

second part theories and interpretations of findings are tried and put into the classroom to see

how my findings and possible connections can be translated into effective action. These

measures are a response to the secondary research question; how can the teacher counteract

social reproduction through their contact with pupils and parents or guardians?
 
Description
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit