Utfordringer og muligheter for minoritetsspråklige elever som leser læreboktekster i videregående skole. En intervensjonsstudie.
Abstract
Norsk:
Elever skal i løpet av skolegangen lese en mengde tekster. Mange av tekstene er avanserte. Det er ofte ny informasjon som elevene skal tilegne seg, og tekstene har ofte et vanskelig språk. I videregående skole forventer mange av lærerne at elevene skal være kjent med det akademiske språket, at de i stor grad kan lese læreboktekster på egen hånd uten ekstra støtte fra lærer eller medelever. Alt dette gjør at minortetsspråklige elever, som ikke har utviklet ordforrådet tilstrekkelig for å lese med god forståelse, går glipp av verdifull læring.
I denne avhandlingen har jeg undersøkt hvilke utfordringer minoritetselever har når de leser læreboktekster i naturfag. Jeg har også studert hvilken effekt lesestrategier har på ordforståelsen og metaforståelsen til disse elevene. Problemstillingen jeg har jobbet etter har vært: Hvordan kan man bidra til at minoritetsspråklige elever får bedre forståelse av læreboktekster på videregående skole?
Bakgrunnen og motivasjonen for oppgaven var mitt eget arbeid med minoritetselever i skolen. Mange minoritetselever jobber hardt for å forstå tekstene de leser, men uten kunnskaper om hvordan de kan lese med utbytte, blir mye av dette arbeidet forgjeves. PISA undersøkelsene underbygger denne erfaringen når minoritetsspråklige skårer svakere enn sine jevnaldrende i lesing.
Forskningsdesignet er en intervensjonsstudie med seks kasus som består av elever på Vg1. Disse er delt i to grupper, en eksperimentgruppe og en sammenligningsgruppe. Analysen peker mot at lesestrategier antagelig har en positiv innvirkning på leseforståelsen til minoritetselever. Dersom minoritetselever har kunnskaper om hvilke lesestrategier de kan bruke og hvordan de skal bruke dem, kan det altså gjøre at de gjetter seg til flere ord i læreboktekster og at de får flere muligheter til å finne ut når de forstår og når de ikke forstår. Funnene i studien tyder på at det kan være positivt med eksplisitt undervisning i lesestrategier for minoritetselever i videregående skole. Dette krever blant annet at lærere i videregående skole får økt kunnskap om den andre leseopplæringa. English:
In the course of their education, pupils will read a good amount of reading material. Many of these texts are complex. It’s often plenty of new information that the pupils will have to acquire, and these texts often have a difficult language. In high school some of the teachers are expecting the students to know the academic language, that they can read curriculum textbooks by their own, without help from either teachers or classmates. All this leads to that the students with minority background and that still hasn’t developed a good enough vocabulary to read and understand a text, will end up missing out on valuable learning.
In this thesis I have examined what challenges the minority students have when they read curriculum in nature and science. I’ve also studied what effect reading strategies have on word comprehension and the metacognitive understanding to these students. The topic question I’ve been working after is this: How can one make sure that bilingual students get a better understanding of textbook texts in high school?
My motivation towards this task was my own work with minority students in the school. Many minority students work hard to understand the text that they read, but without the knowledge on how they can read with dividend, much of the work will be in vain. The PISA survey underpins this experience, when minority speaking student score weaker than their peers in reading.
The research design is an intervention study with six cases consisting of students in first grade of high school. These are divided in two groups, one an experiment group and one as a comparison group. The analysis points towards that we can assume that reading strategies have a positive impact on minority students’ reading comprehension. If these students have knowledge about what strategies that can be used and how to use them, it might make it easier for them to guess more words in textbooks and they can get more opportunities to find out when they understand and when they don’t. The findings of the study suggest that there may be positives with explicit instruction in reading strategies for minority students in high school. This requires that teachers in secondary schools have increased knowledge about the second reading instruction.
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014.