«Egentlig er det jo to helt forskjellige ting» En kvalitativ analyse av ungdommers skriving i to kontekster
Abstract
Norsk:
Temaet for denne masteroppgaven er ungdommers skriving i to kontekster: på skolen der ungdommene skriver tekster i norskfaget og på fritida der de skriver blogg. Problemstillingen min er todelt. Det første spørsmålet er: Hva har formålet med skrivingen å si for skrivemotivasjonen? Problemstillingens andre spørsmål er: Hvilke positive effekter fra blogging kan skolen dra nytte av? Målet med oppgaven er å rette oppmerksomheten mot et viktig område i skriveundervisningen.
Den metoden jeg anser som den viktigste for å finne svar på problemstillingen, er det kvalitative forskningsintervjuet. Jeg intervjuer tre ungdommer på 18 år. I tillegg bruker jeg dokumentanalyse. Jeg analyserer et utvalg elevtekster og blogginnlegg fra de tre ungdommene jeg har intervjuet. Som et tillegg til denne empirien gir en gruppe Vg2-elever skriftlige uttalelser om hva de mener kjennetegner en typisk bloggtekst og hva som kjennetegner en typisk tekst skrevet i norskfaget. Jeg drøfter funnene mine opp mot sentral lese- og skriveteori.
Formålet med skrivingen i de to kontekstene er forskjellig, og informantene uttrykker at det påvirker motivasjonen. På skolen skriver ungdommene for å svare på en gitt oppgave og få en vurdering. Formålet med bloggingen, derimot, er å ytre seg og skrive om det de tror andre vil lese om. Bloggingens formål kan også være å få mange lesere. Å skrive blogg, mener informantene, er motiverende fordi de selv velger tidspunkt for bloggingen og temaet de vil blogge om. Skriving i norskfaget er forbundet med tidspress og karakterpress.
Skoletekster og bloggtekster innehar også ulike egenskaper. Skoletekstene er sterkt knyttet til sjanger, mens blogginnleggene knyttes tettere til tema. Blogginnlegg har likevel likhetstrekk med enkelte av skolens sjangre, slik som artikkel. Jeg diskuterer i oppgaven om de positive sidene ved blogging kan overføres til skoleskrivingen. Det antas å være begrenset overføringsverdi. Mitt inntrykk etter å ha analysert tekster og intervjuet de tre ungdommene, er at det er et skille mellom hverdagsblogging og skoleskriving som ikke kan eller bør viskes ut. English:
This master’s thesis discusses two contexts of teenagers when writing; Writing texts at school, and writing blogs in their spare time. The research question is twofold. Firstly, is the motivation for writing influenced by the purpose of the writing? Secondly, what positive effects from blogging can be utilized by the school? The aim of the thesis is to draw attention to an important area in linguistic training in schools.
I consider the qualitative interview as the most appropriate method to answer the research question. Three persons aged 18 have been interviewed. In addition, I have used document analysis, in order to examine a number of scholastic texts and blogs written by the interviewees. Supplementing the empirical data, a group of students in their middle year of upper secondary school has defined their subjective, archetypal understanding of the structure and contents of a blog and a scholastic text respectively. All findings are discussed in the light of central theory on the subject.
The informants expresses that the motivation for writing is indeed influenced by the distinct contextual differences. At school, the informants write in order to solve a specific given task in order to be evaluated. The purpose of blogging, on the other hand, is to write about something they believe others will want to read. The purpose of blogging may also be to attract a large number of readers. According to the informants, writing a blog is motivating because they themselves define the time and the theme, whereas scholastic writing is associated with time pressure and marks.
The two types of texts also possess different characteristics, with scholastic texts being linked to genre, and blogs being linked more closely to a theme. Nevertheless, blogs do have similarities with certain scholastic texts, like articles. In the thesis I discuss whether the positive aspects of blogging can be transferred to scholastic writing. I find such a transfer to be of little value. After analyzing texts and interviews with the three teenagers, I find that the separation between blogging and scholastic writing cannot and should not be blurred.
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014.