Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGabrielsen, Nina
dc.date.accessioned2015-11-18T12:48:59Z
dc.date.available2015-11-18T12:48:59Z
dc.date.issued2015-11-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2364500
dc.description.abstractStudien omhandler brukerinvolvering i tjenesteinnovasjon. Brukerinvolvering og innovasjon er to begreper som hyppig trekkes frem både i offentlige styringsdokumenter og i media. De holdes begge frem som viktige i møte med fremtidige utfordringer i helse- og omsorgssektoren. Økte forventninger til helsetjenestene, en økende aldrende befolkning og relativt sett færre yrkesaktive fordrer at det tas nye grep. Mange mener at det først og fremst er i kommunene disse utfordringene må møtes. I denne studien blir brukerinvolvering og tjenesteinnovasjon satt i sammenheng med hverandre. Gjennom et casestudie, med kvalitative dybdeintervjuer av ansatte i pleie- og omsorgstjenesten, blir det belyst hvordan og i hvilken grad ansatte involverer brukerne i innovasjonsprosesser. Det blir sett på hvilke resultater ansatte opplever at det å involvere brukerne i innovasjonsprosesser gir og hva som kan være utfordrende. Analysen av intervjuene viser at brukerne ofte involveres i innovasjonsprosesser. De involveres først og fremst direkte, men også indirekte former for involvering forekommer, for eksempel gjennom observasjon. Gjennomgående involveres brukerne i sterk grad, hvilket innebærer at de er direkte involvert i store deler av prosessen. Samspillet mellom ansatt og bruker viser seg å være sentralt for involvering av brukere i innovasjonsprosesser. Det kommer også frem at involveringen styrker relasjonen bruker-ansatt og således også gir et bedre samspill. De ansatte kan vise til mange resultater av å involvere brukere i innovasjonsprosesser. Et sentralt poeng er at en positiv gevinst av involveringen ikke alltid er selve innovasjonen, men side-effekter av det å bli involvert i prosessene. Eksempelvis bidrar involveringen til egenutvikling, eierskap til tjenestestedet og brukere som møter opp. Det å involvere brukerne direkte i innovasjonsprosesser er imidlertid ikke alltid er lett. Brukers helse, utfordringer knyttet til forsvarlighet eller forventet motstand mot endring, kan noen ganger medføre at mer indirekte involveringsformer blir tatt i bruk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleBrukerinvolvering i tjenesteinnovasjon: et casestudie av brukerinvolvering i pleie- og omsorgstjenestennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242nb_NO
dc.source.pagenumber70nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel